احداث ۱۰۰جریب باغ متراکم از طریق پروژه انکشاف زنجیره ارزش باغداری در ننگرهار

mail-admin
شنبه ۱۴۰۰/۴/۱۲ - ۱۶:۲۶
احداث ۱۰۰جریب باغ متراکم از طریق پروژه انکشاف زنجیره ارزش باغداری در ننگرهار

۱۲سرطان ۱۴۰۰
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، از طریق پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزش باغداری،HVCDSP، طی دو سال گذشته 45 باغ ستروس شامل لیمو و مالته در بیشتر از صد جریب زمین در ولسوالی‌های بهسود، بتی‌کوت، کوزکنر و کامه ولایت ننگرهار احداث کرده است. این باغ‌ها برای ۵۹ تن از دهقانان این ولایت احداث گردیده است. این باغ‌ها تا سه سال آینده به ثمر خواهد رسید.
این باغ‌ها به گونه‌ی مسلکی احداث شده و با باغ‌هایی که به شکل سنتی احداث می‌شوند، تفاوت‌ زیاد دارند. باغ‌های متراکم پس از مدت دو سال حاصل می‌دهند اما باغ‌هایی که به گونه سنتی توسط خود دهقانان احداث می‌شوند، حدود پنج سال زمان می‌برد تا به ثمر برسند. باغ‌های متراکم در مقایسه با باغ‌های سنتی، بیست برابر حاصلات بیشتر دارند.
از باغ‌های احداث شده توسط پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزشی باغداری در ننگرهار، 560 زن و 460 مرد به صورت مستقیم و هم‌چنین 1575 مرد و 1763 خانم دیگر به صورت غیرمستقیم بهره‌مند می‌شوند.
باغ‌های متراکم از یک‌جانب باعث افزایش حاصلات می‌شود و از سوی دیگر به کاهش حرارت منطقه کمک می‌‌‌کند.
پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزش باغداری، در بخش‌های احداث زیربناهای جدید، بهبود زنجیره ارزشی محصولات باغداری، ارتقای ظرفیت زراعت‌پیشگان، توسعه صادرات محصولات باغداری در یازده ولایت افغانستان فعالیت دارد. این پروژه از سوی بانک انکشاف آسیایی،ADB، تمویل و توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تطبیق می‌گردد.
طی دو سال گذشته، از طریق این پروژه باغ‌های مختلف متراکم شامل ستروس، خُرما، ناک و سیب به گونه‌ی مسلکی در ولایت‌های ننگرهار، کنر، لغمان، خوست، لوگر، غزنی، کابل، پکتیا، پکتیکا، بامیان و میدان وردگ احداث شده‌اند.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۴:۱۴
Background image

سفر هیئت ریاست منابع بشری وزارت زراعت به ولایت ارزگان

۱ ثور ‍۱۴۰۳ هـ.ش

هیئتی از ریاست منابع وزارت زراعت، آبیاری و مالداری این وزارت به منظور ارزیابی کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالدرای ولایت ارزگان به آن ولایت سفر کردند.
این هیئت مطابق. . .

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۱:۵۴
Background image

کمپاین مجادله علیه ملخ با حضور معین زراعت و مالداری در ولایت کندز افتتاح گردید

 

کمپاین مجادله علیه ملخ  در ولایت کندز با حضور داشت مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ریچارد ترانچارد رئیس سازمان خوراک و زراعت ملل متحد در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

BACK TO NEWS