کار تطبیق پروژه مدیریت محصولات زراعتی در بلخ آغاز شد

content_admin
شنبه ۱۴۰۰/۳/۱ - ۱۵:۲۵
کار تطبیق پروژه مدیریت محصولات زراعتی در بلخ آغاز شد

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در «هفته زراعت»، کار ساخت چهارهزار و ۵۰۸ ذخیره‌گاه کچالو، پیاز، کشمش‌خانه و هم‌چنین توزیع دستگاه‌های آفتابی خشک‌کننده میوه‌جات و سبزیجات تازه را در ۳۴ ولایت کشور آغاز کرد.
در طرح مدیریت محصولات زراعتی در سال ۱۴۰۰، برای ولایت بلخ ۷۰ ذخیره‌گاه پیاز اختصاص داده شده است.
محمدسالم ساعی، رییس اداره زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بلخ، با آغاز کار تطبیق این پروژه‌ها گفت‌ «امسال ۷۰ ذخیره‌گاه پیاز از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی به ارزش ۳۹.۵ میلیون افغانی در چهارده ولسوالی بلخ ساخته می‌شود.»
پروژه مدیریت محصولات زراعتی، امسال در مقایسه با سال گذشته یک تفاوت دارد و آن این‌که سهم مستفیدشوندگان در تامین هزینه این پروژه‌ها، امسال چهل درصد است. شصت درصد دیگر هزینه‌های این پروژه‌ها توسط وزارت زراعت تامین می‌شود. سال گذشته، ده درصد این هزینه‌‌ها توسط مستفیدشوندگان پروژه و نود درصد دیگر آن توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری پرداخته می‌شد.
وزارت زراعت در قالب طرح مدیریت محصولات زراعتی، در سال ۱۳۹۹ که همزمان با شیوع ویروس کرونا راه‌اندازی شد، ۵۸۵ پروژه ساختمانی و غیرساختمانی را از پروژه مدیریت محصولات زراعتی با هزینه ۳۱۱.۵ میلیون افغانی در ولایت بلخ تطبیق کرد.
محمدسالم ساعی رییس اداره زراعت بلخ، می‌گوید «پروژه مدیریت محصولات زراعتی در کُل ۵۸۵ پروژه بود که شامل ۱۴۵ کشمش‌خانه، ۳۰۰ذخیره‌گاه پیاز، ۹۰ ذخیره‌گاه کچالو، ۱۸ سردخانه‌ صفر انرژی سیب و انار و توزیع ۳۳ دستگاه سولری خشک‌کننده سبزیجات و میوه‌جات تازه می‌شد، برای دهقانان و باغداران بلخ تطبیق شده است.»
طرح پروژه مدیریت محصولات زراعتی، به منظور پاسخ‌دهی به نیازمندی‌های دهقانان و باغداران و ساخت زیربناهای زراعتی سال گذشته راه‌اندازی شد. براساس این طرح، بیش از ده‌هزار ساختمانی زراعتی، شامل سردخانه‌های صفرانرژی سیب و انار، ذخیره‌‌گاه‌های پیاز و کچالو در سراسر کشور برای دهقانان ساخته شده و امسال نیز بیش از چهارهزار پروژه از این نوع ساختمان‌ها در ۳۴ ولایت ساخته می‌شود.
ذخیره‌گاهای کچالو
سال گذشته ۹۰ ذخیره‌گاه کچالو از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی در هشت ولسوالی بلخ ساخته شد.
این ذخیره‌گاه‌ها در ولسوالی‌های نهرشاهی، دهدادی، شولگره، مارمل، چهارکنت، چمتال، دولت‌آباد و زاری اعمار گردیده است.
هر ذخیره‌گاه کچالو در ولایت بلخ به ارزش ۶۱۵هزار و ۵۱۳ افغانی ساخت شده است و هزینه مجموعی آن به ۵۵ میلیون ۳۹۶هزار و ۱۷۰ افغانی رسید. این ذخیره‌گاه‌ها ظرفیت نگهداری ده تا پانزده متریک‌تُن کچالو را دارند.
محمدخالد سلیمی، یک تن از زمین‌داران قریه قزل‌آباد ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ است. او می‌گوید «شصت جریب زمین دارم، وزارت زراعت یک ذخیره‌گاه کچالو برای ما ساخته است، از وزارت محترم زارعت تشکری می‌کنم.»
این زمین‌دار می‌افزاید که وزارت زراعت در کنار ساخت ذخیره‌گاه کچالو، از طریق برنامه ملی باغداری و مالداری نهال‌های سیب، انگور، زردالو، ناک و پسته نیز کمک کرده است.
هم‌چنین باقی یک زمین‌دار دیگر در ولسوالی نهرشاهی، می‌گوید که با ساخت ذخیره‌گاه‌های پیاز و کچالو، مشکلات‌شان از ناحیه نبود ذخیره‌گاه تا حدودی حل شده است و آنان دیگر مجبور نیستند که در وقت رفع حاصل یک سیر کچالو را به شصت افغانی در بازار بفروشند. او می‌افزاید که با ساخت ذخیره‌گاهای کچالو، از یک طرف از ضایع شدن محصولات جلوگیری شده و از جانب دیگر قیمت کچالو بلند رفته است.
کشمش‌خانه
هم‌چنان سال گذشته از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی، ۱۴۵ کشمش‌خانه نیز در یازده ولسوالی ولایت بلخ ساخته شد. این کشمش‌خانه‌ها در ولسوالی‌های نهرشاهی، دهدادی، شولگره، مارمل، چهاربولک، چمتال، دولت‌آباد، کُشنده، بلخ، ‌کلدار و شورتپه ساخته شده است. هر یک از این کشمش‌خانه‌ها ظرفیت تبدیل کردن ۱۰ تن انگور را به کشمش در یک نوبت دارند.
هزینه‌ی مجموعی ساخت ۱۴۵ کشمش‌خانه‌ی یادشده ۶۰ میلیون و هشت‌هزار و ۲۵۰ افغانی می‌شود.
هدف از ساخت این کشمش‌خانه‌ها، زمینه‌سازی برای رشد اقتصاد باغداران و جلوگیری از فاسد شدن و یا فروش انگور به بهای اندک است.
شماری از باغداران از ساخت کشمش‌خانه‌ها ابراز خرسندی و رضایت نموده می‌گویند که با ساخت این کشمش‌خانه‌ها در کشت و تولید و نگهداشت محصولات‌شان تغییر زیاد به میان آمده و مانع ضایع شدن محصولات‌شان می‌شود.
بصیر یک تن از باغداران مستفیدشونده پروژه مدیریت محصولات زراعتی در بلخ، می‌گوید که او ده‌هزار تاک انگور دارد به سیستم چیله‌ای ساخته شده و با ساخت کشمش‌خانه، کارش بهبود یافته است. او گفت در یک وقت پانزده تُن انگور را به کشمش تبدیل می‌کند.
ذخیره‌گاه‌های پیاز
بلخ یکی از ولایت‌های مهم تولیدکننده‌ی پیاز می‌باشد و وزارت زراعت، سال گذشته از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی، سه‌صد ذخیره‌گاه پیاز در این ولایت ساخت.
این ذخیره‌گاه‌ها پیاز در ۱۱ ولسوالی ولایت بلخ، با هزینه‌ی مجموعی ۱۴۷میلیون و ۷۰۱هزار و ۴۰۰ افغانی ساخته شده است. این ذخیره گاه‌ها در ولسوالی‌های نهرشاهی، دهدادی، شولگره، مارمل، چهاربولک، چمتال، دولت‌آباد، کشنده، بلخ، ‌کلدار و شورتپه ساخته شده است. ذخیره گاه‌های پیاز ظرفیت نگهداری ده تا پانزده متریک‌‌تُن پیاز را در یک وقت دارا می‌باشد.
محمدیعقوب یک از تن از زمین‌داران قریه تخته‌پل ولایت بلخ است. وزارت زراعت برای او یک ذخیره‌گاه پیاز ساخته شده است. او می‌گوید که از ساخت ذخیره‌گاه‌های پیاز خیلی خوشحال است. از وزارت زراعت ابراز خرسندی نموده می‌گوید که با ساخت ذخیره‌گاهی پیاز علاقمندی دهقانان به کشت پیاز زیادتر شده است. او می‌گوید که امسال کشت پیاز را دو برابر ساخته است.
سردخانه‌های صفرانرژی سیب و انار
در کنار ساخت صدها ذخیره‌گاه پیاز، کچالو و کشمش‌خانه، وزارت زراعت ۱۸ سردخانه صفرانرژی سیب و انار نیز از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی در ولایت بلخ ساخته است. این سردخانه‌های صفرانرژی که هرکدام ظرفیت نگهداری ۲۵ تا ۳۰ متریک‌تن سیب و انار را دارد، در پنج ولسوالی بلخ با هزینه مجموعی ۴۷میلیون و ۲۰۹هزار و ۹۳۲ افغانی ساخته شده است. ده درصد هزینه ساخت اجرای این پروژه‌ها از سوی مستفیدشوندگان و نود درصد دیگر آن توسط وزارت زراعت پرداخته شده است.
سردخانه‌های صفرانرژی برای نگهداری سب و انار، به‌منظور جلوگیری از فاسد شدن محصولات باغداران ساخته شده است. سردخانه‌های صفر انرژی انار و سیب در ولسوالی‌های نهر شاهی، خلم، مارمل، چهارکنت و زاری برای باغداران اعمار گریده است.
اجمل یک تن از باغداران ولایت بلخ است و در مورد مزایا سردخانه‌های صفر انرژی سیب و انار می‌گوید که از فاسد شدن میوه‌جات پس از رفع حاصل جلوگیری می‌کند و باعت بلند رفتن نرخ میوه در وقت غیر برداشت می‌شود. او گفت که با ساخت این سردخانه‌های صفرانرژی، باغداران فایده زیاد می‌کنند زمان نگهداری سیب و انار را زیاد می‌سازد و می‌توانند میوه‌جات‌شان را در هر فصلی که خواسته باشند به دسترس مشتریان‌شان قرار بدهد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS