جلسه‌های مشارکتی با مردم

۱. گزارش جلسه‌های مشارکتی

۱.  کنفرانس ملی رشد زراعت در کابل

۲.  برنامه‌‌ای توان‌مندسازی اقتصاد زنان

۳.  کنفرانس ملی ترویج زراعتی

۲. نتایج جلسه‌های مشارکتی

۱-    با دریافت مشوره‌ها و سفارش‌های دهقانان و فعالان عرصه‌ی زراعت، ‌مالداری و باغداری، در «کنفرانس ملی رشد زراعت» استراتژی انکشاف پنج سال ساله زراعتی و استراتژی انکشاف ۱۰ ساله‌ی زراعتی ایجاد می‌شود.

۲-    استراتژی پنج‌ساله‌ی توان‌مندسازی زنان، پس از سومین کنفرانس توان‌مندسازی زنان با استفاده از مشورت‌های زنان فعال در سکتور زراعت ساخته می‌شود.

۳. جلسه‌های مشورتی

«وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، به منظور ارایه‌ی خدمات مورد نیاز شهروندان متقاضی شامل دهقانان، باغداران و مالداران، فعالان عرصه‌ی جنگل‌داری و ...، زمینه‌های شامل‌سازی نظرات آنان را در ساخت قوانین، مقرره‌ها، طرزالعمل‌ها، لایحه‌ها، رهنمودها، پالیسی‌ها و استراتژی‌ها فراهم ساخته است. نظریه‌های آنان برای ساخت قوانین و استراتژی‌ها در سطح کلان و برای طرزالعمل‌ها و لایحه‌ها، در حوزه‌ی فعالان عرصه‌ی مربوطه، گرفته شده و می‌شود.

چنان‌که در سال ۱۳۹۸ مالی کنفرانس ملی ترویج، کنفرانس رشد زراعت (برای ساخت استراتژی‌های پنج ساله و ۱۰ ساله‌ی عمومی وزارت) و کنفرانس ملی توان‌مندسازی زنان در عرصه‌ی زراعت (به منظور ساخت استراتژی پنج ساله‌ی توان‌مندسازی زنان فعال در سکتور زراعت) راه‌اندازی کرده و گزارش‌های این نشست‌ها را در وب‌سایت خود منتشر کرده است.»

مکتوب شریک سازی اسناد تقنینی با شهروندان  

راه‌اندازی کارگاهی به منظور طرح پالیسی ملی محیط‌زیست

۱۸ثور ۱۴۰۰
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در هماهنگی با اداره ملی حفاظت از محیط‌زیست، کارگاه مشورتی به منظور طرح پالیسی ملی محیط‌زیست،  تجدید استراتیژی ملی تنوع حیات و ارزیابی تجارت غیرقانونی حیات وحش راه‌اندازی کرده است.
حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در آغاز این کارگاه چهار روزه، گفت که این وزارت توانسته در بخش بهبود وضعیت محیط‌زیست گام‌های موثری بردارد و هجده‌هزار هکتار جنگل پسته و بادام کوهی را احیا و دوهزار و پنج‌صد هکتار زمین را در کمربند سبز کابل، سرسبز بسازد. آقای غفوری هم‌چنین افزود که تولید ۲۸.۸ میلیون اصله نهال، ایجاد ۴۳۰هزار هکتار جنگل طبیعی در ۲۲ ولایت ولایت، احیای ۳هزار و ۱۷۸هکتار علفچر در ۱۲ ولایت، احیا و حفاظت از دوهزار و ۶۷۰ هکتار ساحه مربوط به نباتات طبی از قبیل هنگ و شیرین بویه در سطح کشور، از جمله‌ی این فعالیت‌ها است.
 حشمت‌الله غفوری گفت‌ «وزارت زراعت، مبارزه با تغییر اقلیم، کاهش گازات گل‌خانه‌ای، بهبود محیط‌زیست و حفاظت از تنوع حیات را در نظر دارد و مسوولیت‌های وظیفوی خویش می‌داند.»
آقای غفوری در عین‌حال به طرح پالیسی ملی محیط‌زیست اشاره کرد و می‌گوید که این سند می‌تواند در راستای مبارزه با تغییر اقلیم، کاهش گازات گلخانه‌ای و تنوع حیات نقش ارزنده داشته باشد.
هم‌چنین اجمل مرتضوی رییس تقنین و پالیسی اداره ملی حفاظت از محیط‌زیست، می‌گوید که در این کارگاه در بخش‌های طرح پالیسی ملی محیط‌زیست، تجدید استراتیژی ملی تنوع حیات، برنامه عمل ارزیابی تجارت غیرقانونی حیات وحش و سند مشارکت ملی صحبت می کنند.
در کارگاه مشورتی طرح پالیسی ملی محیط‌زیست بیش از دوصد نفر از مسوولان محلی از ۳۴ ولایت شرکت کرده‌اند.

جلسه جلسه جلسه مشورتی

برگزاری نشست مشورتی برای غنامندی پالیسی ملی گندم

۱۱ حمل ۱۴۰۰

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، نشستی را به منظور بحث روی چگونگی غنامندی پالیسی ملی گندم، با حضور داکتر انوارالحق‌احدی وزیر زراعت، شیرشاه ‌امیری معین این وزارت، شماری از روسای ولایات، کارمندان ترویج و متخصصین سکتور زراعت برگزار کرده است.
آقای احدی در آغاز این نشست در باره تحقیق، افزایش تولید، بلند بردن کیفیت، مقدار نیازمندی، واردات و بازار خرید و فروش گندم صحبت کرده، گفت: «ساحه کار زراعت فراخ است، یکی از عمده‌ترین موارد آن تولید، به خصوص تولید گندم می‌باشد. از همین‌رو، این نشست دایر شده تا همه‌ی نظریات مطرح گردد و پالیسی جامع گندم ساخته شود تا ما آن را به کابینه پیشنهاد کنیم و تایید شود.» وزیر زراعت با اشاره به این که سالانه هزاران تُن تخم گندم و کود کیمیاوی به دهقانان توزیع می‌شود، افزود که هنوز هم نیاز است تا در این بخش کار بیشتر صورت گیرد. او گفت: «باوجودی که تخم گندم و کود سالانه توزیع می‌کنیم، هنوزهم کارهایی باید شود، این نشست راه‌اندازی شده تا نظر داده شود تا پالیسی بهتر و همه‌شمول جور شود، به سوالات تولید، نیازمندی، قیمت و موارد دیگر پاسخ داده شود. هم‌چنان روی استفاده از وسایل جدید زراعتی، تجارب و وضع تولید کشورهای همسایه، نظریات و تجارب شما همه مهم است، نظریات خود را مطرح کنید، تولید و مصرف و ابعاد دیگر آن در نظر گرفته شود تا مسوده جور شده بود، شما می‌توانید بگویید که اتکای ما به آب، تخم، خاک، تکنالوژی جدید زراعتی باشد یا موارد دیگر؛ چگونگی مدیریت محصولات هم مهم است.»
هم‌چنین عبدالصبور رحمانی رییس عمومی ترویج وزارت زراعت، در این نشست مشورتی گفت:‌«تمرکز روی ساخت پالیسی جامع و همه‌شمول می‌باشد تا نظریات همه جمع شود، نظریات همه‌ی شما مهم است تا مطرح گردد، ایده در افغانستان به این است که باید همه کار را باید دولت بکند، در این طرح تمرکز روی سیستم غیرمتمرکز خواهیم کرد تا دهقان حتی در ولسوالی‌ها در زمان مناسب تخم برایش برسد و منتظر دولت نباشد.»
عوامل تولید، تطبیق فعالیت‌های ترویجی، ذخایر و پروسس گندم، چالش‌های عوامل تولید از مهم‌ترین مواردی اند که روی آن در نشست امروز و فردا بحث می‌شود و در این پالیسی گنجانده خواهد شد.

جلسه جلسه جلسه مشورتی

جلسه‌ی مشورتی و پیشنهادی با نماینده‌گان سکتور مرغداری

۱۰ جدی ۱۳۹۸

جلسه مشورتی و پیشنهادی در مورد تنظیم مالیات بر واردات گوشت مرغ، تخم مرغ، چوچه‌مرغ یکروزه و دانه مرغ، میان متشبثان این سکتور و تولیدکننده‌گان اتحادیه‌ی مرغداری تحت ریاست رییس خدمات مالداری تدویر یافت و در زمینه تصامیم لازم به اتفاق آرا اتخاذ شد و قابل تذکر است. در این جلسه نماینده مشاور ریاست جمهوری در بخش زراعت نیز حضور داشت.

جلسه جلسه جلسه مشورتی

 جلسه‌ی مشورتی ریاست زراعت کندز با کوچی‌ها؛

چهار انجمن برای کوچی‌ها به خاطر جلوگیری از فرسایش خاک و رشد چراگاه‌ها ایجاد شد

۱ سنبله ۱۳۹۹

جلسه‌ی مشورتی عبدالهادی قرلق رییس زراعت کندز و کارمندان این ریاست با کوچی‌ها و مالداران، راه‌اندازی شد. در این جلسه، روی تطبیق پروژه‌های آب‌گردان‌ها در دشت آبدان مشورت شد تا با ساخت چک‌دم‌ها از فرسایش خاک جلوگیری شود.

قرار است به ارزش هفت میلیون و ۷۰۰ هزار افغانی، در دشت آبدان برنامه‌ی ساخت بندهای محافظتی یا (چک‌دم‌ها) و آب‌گردان‌ها برای حیوانات مالداران توسط ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کندز ساخته شود.

عبدالهادی قرلق ساختن بندهای محافظتی یادشده را حل‌کننده‌ی مشکلاتی از قبیل فرسایش خاک، ضایع شدن آب و تخریب خاک و چراگاه‌ها خواند. آقای قرلق هم‌چنان گفت که برای حیوانات مالداران با ساخت این چک‌دم‌ها، آب آشامیدنی تهیه می‌گردد و یک محیط زیست سالم برای مالداران ایجاد می‌شود.

نتیجه‌ی جلسه‌ی مشورتی ریاست زراعت کندز با کوچی‌ها

در نتیجه‌ی این نشست، سرخیل کوچی‌ها و مالداران برای چهار انجمن، رییس، معاون، خزانه‌دار و منشی انتخاب کردند. این انجمن‌ها به نام‌های انجمن مالداران بوز قندهاری و تلوکه انجمن مالداران سربند بلوچ عسقلان، انجمن مالداران عبدالدیان و انجمن مالداران توبره‌کش ایجاد شد.

نا گفته نباید گذاشت که در ساخت چک‌دم‌های یاد شده، به خاطر آب آشامیدنی حیوانات مالداران هفت حوض جذبی، یک هزار و ١١٠ متر مکعب چک‌دم در ساحات آسیب‌پذیر، تهیه و بذر ٨٠ کیلو تخم علف و غرس ٨٠٠ نهال شامل است.

ریاست زراعت ولایت کندز می‌گوید که کار عملی این پروژه به زودی آغاز خواهد شد.

۱۰ درصد بودجه‌ی این پروژه که مبلغ ۷۰۰ هزار افغانی می‌گردد، از جانب مالداران شامل چهار انجمن یادشده پرداخته می‌شود و ۹۰ درصد دیگر بودجه، که مبلغ هفت میلیون افغانی است، از جانب وزارت زراعت، آبیاری و مالداری پرداخت می‌شود.

جلسه مشارکتی

مشورت‌دهی به دهقانان؛
۶۵ سویابین‌کار در بغلان، مهارت‌های جدید را آموزش دیدند

برنامه‌ی مشارکتی،‌ مشورتی و آموزش‌دهی به سویابین‌کاران، در قالب «روز مزرعه»، در ولایت بغلان، توسط کارمندان ریاست زراعت بغلان و با حضور رییسان شوراهاى انکشافی محل و ۶۵ نفر از دهقانان پیش‌قدم در روستای کهنه‌مسجد ناحيه پنجم پلخمرى برگزار شد.
هدف از تجلیل این روز، معرفی تکنولوژی‌های نو زراعتی به دهقانان، در میان‌گذاری تجارب دهقانان با یک‌دیگر است و مشورت‌دهی به دهقانان در زمینه‌ی کشت سویابین است.
در این برنامه‌ی آموزشی، راجع به کاشت، برداشت، اهمیت اقتصادی و غذایی سویابین معلومات داد.
کشت سویابین از سوی وزارت زراعت و نهادهای همکار و هم‌سو، به منظور ایجاد تنوع غذایی ترویج می‌شود

بغلان

مشکلات تولیدکننده‌گان بادام دایکندی بررسی شد؛
غرفه‌ی فابریکه‌های لبنیات دایکندی در شهرک جدید نیلی ایجاد می‌شود

تولیدکننده‌گان بادام و لبنیات، در دیدار با والی و مسوولان ولایت دایکندی، مشکلات‌شان را مطرح کردند.
در این دیدار، تولیدکننده‌گان بادام، مسوولان فابریکه‌های لبنیات، اتحادیه‌های تولیدکننده، مسوولان مؤسسه‌های همکار نیز حاضر بودند.
تولیدکننده‌گان بادام و فعالان سکتور لبنیات کمبود بازار را مشکل اساسی خودشان دانستند.
احمدضیا همدرد، ‌والی دایکندی پس از شنیدن مشکلات آنان، به تولیدکننده‌گان، از جمله باغداران بادام گفت که اگر روی کیفیت تولید بیش‌تر کار کنند، ‌بقیه مشکلات‌شان را اداره‌ی وی حل می‌کند.
در همین حال به خاطر افزایش فروش تولیدات فابریکه‌های لبنی، در هم‌آهنگی با مؤسسه‌ی اکسفام فیصله شد که در شهرک جدید نیلی، غرفه‌ی تولیدات فابریکه‌های لبنیات این ولایت ایجاد شود تا میزان فروش بیش‌تر گردد.
ولایت دایکندی، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی بادام در کشور است.

مشکلات تولیدکننده‌گان بادام دایکندی بررسی شد

 

مشکلات تولیدکننده‌گان بادام دایکندی بررسی شد

 

مشکلات تولیدکننده‌گان بادام دایکندی بررسی شد

 

مشکلات تولیدکننده‌گان بادام دایکندی بررسی شد

 

مشکلات تولیدکننده‌گان بادام دایکندی بررسی شد

 

مشکلات تولیدکننده‌گان بادام دایکندی بررسی شد