آغاز ثمربخشی پروژه‌ی مدیریت محصولات زراعتی: ۹۷ ذخیره‌گاه پیاز در کابل به بهره‌برداری سپرده شد

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۶/۳ - ۱۶:۶
د کرنیزو محصولاتو مدیریت د پروژې د ګټې اخیستنې پیل: کابل کې د پیازو ۹۷ زېرمتونونه ګټې اخیستنې ته وسپارل شول
آغاز ثمربخشی پروژه‌ی مدیریت محصولات زراعتی:
۹۷ ذخیره‌گاه پیاز در کابل به بهره‌برداری سپرده شد
۳ سنبله ۱۳۹۹
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ۹۷ ذخیره‌گاه پیاز را در ولایت کابل به بهره‌برداری سپرد.
کار ساخت این ذخیره‌گاه‌ها از طریق برنامه‌ مدیریت محصولات زراعتی در دوره‌ی کرونا، نزدیک به دو ماه قبل در ولسوالی‌های چهارآسیاب، موسهی، خاک‌جبار، بگرامی و ده‌سبز آغاز شده بود. هر یک از این ذخیره‌گاه‌های پیاز دوازده متریک تُن ظرفیت دارد و ۹۷ ذخیره‌گاه به هزینه مجموعی ۴۷ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۷۸۶ افغانی ساخته شده است.
حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، امروز در مراسم آغاز بهره‌برداری از دو ذخیره‌گاه پیاز در منطقه «قلعه فتوح» کابل، گفت همین اکنون کار ساختمانی حدود ۱۱ هزار پروژه زراعتی در ۳۴ ولایت ادامه دارد و کار بخشی از این پروژه‌ها خاتمه یافته و تعدادی هم در آینده‌ی نزدیک آماده‌ی بهره‌برداری می‌شود.
آقای غفوری افزود که با راه‌اندازی پروژه‌های جدید از طریق برنامه مدیریت محصولات زراعتی در کشور، برخی‌ها انتقاد می‌کردند که کار ساختمانی این پروژه‌ها که شامل ساخت ذخیره‌گاه‌های پیاز، کچالو، کشمش‌خانه و سردخانه‌های صفر انرژی برای میوه‌جات تازه و توزیع دستگاه‌های خشک‌کننده سولری میوه‌جات و سبزیجات می‌شود، به موقع و قبل از برداشت محصولات زراعتی و باغداری به پایان نخواهد رسید، اما این پروژه‌ها با پیش‌رفت خوبی همراه است. او گفت: «امروز تنها در ولایت کابل ۹۷ باب ذخیره‌گاه پیاز تکمیل شده و به‌بهره‌برداری سپرده می‌شود.» حشمت‌الله غفوری هم‌چنین افزود: «حدود ۱۱هزار پروژه در ۳۴ ولایت بر اساس هدایت جلالت‌مآب رییس‌صاحب جمهور فعلاً کارش از بودجه خود حکومت افغانستان جریان دارد. یک تعداد از این پروژه‌ها در مراحل ۲۰ درصد و ۴۰ درصد است، یک تعدادشان نزدیک به تکمیل شدن است و تعدادی هم تکمیل شده است. حدوداً یک‌هزار و ۱۰۰ پروژه دیگر هم برعلاوه ۱۱ هزار پروژه، از طریق پروژه سکتور انکشاف زنجیره‌ی ارزش باغداری «HVCDP» وزارت زراعت در سراسر افغانستان به ویژه در هفت ولایت کارهایش بسیار به شدت ادامه دارد و یک تعداد زیاد از این‌ پروژه‌ها تکمیل شده است.»
با این حال، معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت افزود که در طول دو ماه آینده، در مجموع ساختمان بیش از ۱۲ هزار پروژه مربوط به ساخت ذخیره‌گاه‌های پیاز، کچالو، کشمش‌خانه و سردخانه تکمیل و به بهره‌برداری سپرده می‌شود.
در همین حال، باشنده‌گان منطقه‌ی قلعه فتوح از راه‌اندازی پروژه‌‌‌های جدید زراعتی به ویژه ساخت شش ذخیره‌گاه پیاز در این منطقه ابراز خرسندی کردند، اما می‌گویند که آنان از وزارت زراعت انتظار دارند در زمینه تهیه‌ی آب زراعتی، تخم‌های اصلاح‌شده، وسایل مدرن زراعتی و اعطای قرضه‌های زراعتی را نیز به دهقانان و باغداران این منطقه فراهم کند.
فکور از نماینده‌گان حصه‌ی دوم قلعه فتوح در مراسم بهره‌برداری دو ذخیره‌گاه پیاز در این منطقه، گفت که در این محل زمین‌ زراعتی زیاد است اما باشنده‌گان محل با مشکل کمبود آب زراعتی، دست‌رسی نداشتن به تخم‌های اصلاح‌شده، نبود سردخانه و دیگر مشکلات مواجه‌اند.
هم‌چنین تاج‌محمد خان وکیل گذر حصه‌ی دوم قلعه فتوح نیز در این مراسم گفت که این نخستین‌بار است که وزارت زراعت چند پروژه زراعتی در این منطقه راه‌اندازی کرده است.
در همین‌ حال، محمدداوود مالک یک ذخیره‌گاه پیاز در قلعه فتوح، از اقدام وزارت زراعت برای ساخت ذخیره‌گاه‌های پیاز در این محل ابراز خرسندی کرد و گفت که او قبلاً بخش اعظم از محصولات زراعتی‌اش را به جوی می‌انداخت. او گفت که پیش از این زمینه برای نگهداری پیاز و فروش آن به وقت مناسب، وجود نداشت و بیش‌تر محصولاتش فاسد می‌شد و آن را به آب می‌انداخت. محمدداوود که امسال یک‌ونیم جریب زمین را پیاز کاشته است، گفت: «قبلاً از محصولات پیاز خود امید زیادی نداشتیم، چون به قیمت ارزان فروخته و فاسد می‌شد. اما، امسال که ذخیره‌گاه برای ما ساخته شده، امیدواریم که از محصول خود منفعت بیش‌تر بگیریم.»
این دهقان تاکید کرد که قبلاً حتا نمی‌توانست قیمت بوجی پیاز را از درک فروش محصول خود به دست بیاورَد.
هم‌چنین عیدمحمد دیگر دهقانی که یک ذخیره‌گاه پیاز توسط وزارت زراعت برایش ساخته شده، می‌گوید که آنان پس از این، قادر خواهند شد تا محصولات‌شان را در وقت مناسب به بازار عرضه کنند و عاید خوبی به دست بیاورند. او گفت: «سابق که پیاز کشت می‌کردیم و محصول به قیمت مناسب به فروش نمی‌رسید و نگهداری می‌کردیم، اما فاسد می‌شد. اما امسال که برای ذخیره‌گاه ساخته شده، می‌توانیم بهره‌ خوبی از محصولات خود بگیریم.»
عیدمحمد که امسال سه جریب زمین را پیاز کشت کرده، تاکید کرد که در گذشته بخش اعظم محصولات‌شان فاسد می‌شد و به دریا می‌انداختند.
جلوگیری از فاسد شدن محصولات زراعتی و باغداری و هم‌چنین ایجاد فرصت‌های شغلی، از اهداف مهم برنامه مدیریت محصولات زراعتی است. تنها با ساخت ۹۷ ذخیره‌گاه پیاز که روند بهره‌برداری‌‌شان امروز آغاز شد، در جریان ساخت آن برای ۵۸۲ نفر فرصت کاری ایجاد شده بود. با ساخت هر ذخیره‌گاه، برای سه نفر دیگر فرصت کاری دایمی ایجاد شده است.

 

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS