حاصلات باغ‌های میوه‌جات پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی در ننگرهار

content_admin
شنبه ۱۴۰۰/۲/۱۸ - ۱۱:۴۱
حاصلات باغ‌های میوه‌جات پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی در ننگرهار

پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری،  CBAR، در ولسوالی‌های اچین، کوت، چپرهار، رودات، خوگیانی و شیرزاد ولایت ننگرهار، از سال ۲۰۱۸ به این طرف بیش از ۲۶۸۱جریب باغ جدید متراکم و غیرمتراکم ساخته است. این باغ‌ها که شامل شفتالو، املوک، سیب، انار، مالته و لیمو می‌شوند، در سال دوم به حاصل‌دهی رسیده است.
خالد یکی از مستفید شونده‌گان در قریه زړه گلدره ولسوالی چپرهار است که برایش در دو جریب زمین ۱۳۳۲ اصله نهال ناک از طرف پروژه CBARD غرص شده است. وی می‌گوید «در چهار جریب زمین که در گذشته داشتم کوکنار کشت می‌کردم و از هر جریب زمین هفت تا هشت کیلوگرام تریاک حاصل می‌گرفتم و هرکیلوی آن را در بازارهای محلی در بدل چهارهزار افغانی بفروش می‌رساندم. عایدی که از کشت کوکنار به‌دست می‌آوردم حتی مصارف روزمره خانواده ما را پوره نمی‌کرد. همه اعضای خانواده، خورد و بزرگ، در کشت و جمع‌آوری کوکنار مصروف بودیم و اطفال از درس و تعلیم باز مانده بودند. کشت و جمع‌آوری کوکنار زحمت زیاد داشت اما مفاد آن کم بود و سالانه یک فصل حاصل می‌گرفتیم.»
حالا که برای خالد از طرف پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی وزارت زراعت، در دو جریب زمین باغ ناک ساخته شده، این باغ در سال دوم به حاصل آمده است. وی هم‌چنان به شکل انترکراپ  سالانه سه فصل سبزیجات چون لوبیا، گندنه، کچالو و شبدر کشت می‌کند و حاصل خوب بدست می‌آورد که آن را علاوه بر استفاده روزمره خود در بازار هم بفروش می‌رساند.
خالد افزود «از زمانی که باغ برای من ساخته شده است وضعیت اقتصادی خانواده‌ی‌مان رو به بهبود است. حالا می‌توانم بسیار به راحتی در باغ خود کارکنم و اطفالم به درس و تعلیم خود ادامه می‌دهند. عایدی که ازفروش میوه و سبزیجات به‌دست می‌آورم چند برابر کوکنار است.»
با تطبیق پروژه‌های CBARD در بخش‌های ساختمانی از قبیل ساخت دیوارهای محافظتی، بند‌های آب، سیفون، کانال‌های آبیاری و آب گردان و هم‌چنین در بخش‌های زراعتی شامل احداث باغ‌های متراکم و غیرمتراکم، گل‌خانه‌های تجارتی، باغچه‌های خانگی و توزیع وسایل پروسس مواد غذایی در ولایت ننگرهار، این ولایت شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در تولید و کشت کوکنار بوده است.
پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، یک برنامه مبتنی‌بر تصمیم شوراهاست که در راستای کاهش کشت کوکنار در ولایت‌های ننگرهار، بادغیس و فراه فعالیت می‌‌کند. هدف آن بهبود اقتصاد محلی دهقانان، خانم‌های بی‌بضاعت و خانواده‌های زراعت‌پیشه از طریق تولید و ترویج محصولات زراعتی با ارزش بالا است.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۲:۱
Background image

تدویر جلسه هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب ولایت کاپیسا

هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب و استرداد زمین‌های امارتی ولایت کاپیسا جهت تسریع روند فعالیت‌ها تدویر جلسه نمود.
 این جلسه به سرپرستی مولوی روح‌الله روحانی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۱:۵۸
Background image

راه‌اندازی برنامه آموزشی برای شماری از دهقانان ولسوالی بگرام 

کارمندان مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی بگرام ولایت پروان برای شماری از دهقانان در  ساختمان این مدیریت در بخش‌ عملیات‌های زراعتی برنامه آموزشی راه‌اندازی نمودند.
همچنان دهقانان مشکلات. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۴ - ۱۰:۵۴
Background image

کار اعمار یک باب چکدم در  ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب تکمیل گردید

کار اعمار پروژه آبیاری اعمار چکدم  در ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب از طرف وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تکمیل گردید.
در محفل بهره‌برداری این پروژه مولـوی جان مراد وقار رئیس زراعت،. . .

BACK TO NEWS