امسال ۴۵۰ هزار نهال ستروس در ننگرهار تولید شده است

user-admin
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۱۰:۱۰
امسال ۴۵۰ هزار نهال ستروس در ننگرهار تولید شده است

شجاع‌الحق‌نوری
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، از طریق پروژه «SNAP2»، امسال بیش از ۴۵۰هزار نهال ستروس در نرسی‌ها یا مراکز تولید نهال، در ولایت ولایت ننگرهار تولید کرده است.
حدود صدهزار این نهال‌ها در دو سبزخانه تولید شده و ۳۵۰ هزار دیگر آن در فضای آزاد تولید شده‌ است.
رحمت‌گل سیرت مسوول پروژه‌های SNAP2 و CLAP، مربوط به وزارت زراعت در ننگرهار، می‌گوید دو قوریه بته‌های ستروس در بهسود و متباقی در دیگر ولسوالی‌های این ولایت واقع است. او گفت:‌«از این بته‌نهال‌ها صدهزار آن را در دو گرین‌هوس در ولسوالی بهسود تولید شده و۳۵۰  هزار آن در فضای آزاد تولید شده و بته‌های لیمو و مالته می‌باشد که حاصل آن بازار خوب دارد. نرسری‌های سربسته در مجموع دو جریب را در بر می‌گیرد، فضای آزاد هم هرکدام ۵ جریب زمین را در بر می‌گیرد.»
به گفته آقای سیرت، هر یک از قوریه‌های سربسته حدود ۵۰‌هزار بته لیمو و مالته تولید کرده و این نهال‌ها آماده توزیع می‌شود و در فصل نهال‌شانی به باغداران توزیع خواهد شد. این قوریه‌ها مجهز با سیستم آبیاری آفتابی بوده و به‌صورت معیاری آبیاری می‌شوند.
مسوول پروژه SNAP2 وزارت زراعت در زون شرق می‌گوید در این مراکز به ده‌ها باغدار شیوه‌های آبیاری، تولید، پرورش و نگهداری از نهال آموزش داده شده است تا چگونه نهال‌های اصلاح شده و باکیفیت تولید و نگهداری کنند. به گفته او، نهال‌های تصدیق شده و عاری از آفات و امراض می‌باشد و در یازده ولسوالی ننگرهار موقعیت دارند. او گفت: «هدف از ایجاد این نرسری‌ها تهیه باغ‌های مثمر و اصلاح شده می‌باشد. تمام وسایل نگهداری و حفاظت آن نیز برای باغداران توزیع شده و مجهز به سیستم آفتابی می‌باشد. این پروژه در نظر دارد در فصل‌های بعد بته‌های شفتالو و آلو نیز در همین نرسری‌ها تولید کند.»
مسوول پروژه افزود:‌«این کار را به منظور مرفوع ساختن کمبود نهال کردیم، چون در گذشته باغداران از خاطر کمبود نهال با مشکل مواجه بودند.»
رازمحمد یک تن از زمین‌دارانی است که زمینش تبدیل به قوریه نهال شده و مسوول یکی از قوریه‌ها در ولسوالی خیوه می‌باشد، در این مورد می‌گوید: «یک سال شد که در این باغ مصروف می‌باشم و یک زمین خود را در اختیار ریاست زراعت ننگرهار قرار دادیم تا نهال در آن تولید و خودم هم همرای ۵ نفر دیگر کار می‌کنیم. خوبی این نرسی‌ این است که در فضای سربسته جور شده و عاری از امراض می‌باشد و از آفات پاک است، انتظار دارم تا ۶۰ هزار درخت‌چه از آن تولید کنیم.»
ولایت‌های شرقی بستر مناسب برای پرورش و احداث باغ‌های ستروس می‌باشد. با تولید این نهال‌ها، قرار است در ولایت‌های لغمان، ننگرهار و کنر باغ‌های لیمو و مالته احداث شود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS