افزایش علاقمندی مردم به کشت پنبه در بلخ

mail-admin
یکشنبه ۱۴۰۰/۴/۲۰ - ۱۱:۳۷
افزایش علاقمندی مردم به کشت پنبه در بلخ

۲۰سرطان ۱۴۰۰
با احداث چهل هکتار زمین قطعه نمایشی پنبه توسط برنامه حمایت از ملی دوم، SNaPP2، مربوط به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در ولایت بلخ، میزان علاقمندی باشندگان این ولایت به کشت پنبه بیشتر شده است.
برنامه حمایت از اولویت ملی دوم وزارت زراعت، در جریان ماه ثور امسال 1.4 متریک تُن تخم پنبه از ورایتی‌های اصلاح‌شده «CD-۴۰۱» و «اکالا ۹۹-۱۷-۱۵» برای احداث دوصد قطعه نمایشی پنبه در ساحه چهل هکتار زمین در ولسوالی‌‌های نهرشاهی، دهدادی، شولگره، بلخ، دولت‌آباد، چهاربولک و چمتال توزیع کرد و ۲۰۰ دهقان از آن مستفید شده‌اند.
هدف از ایجاد قطعات ‌نمایشی، ترویج ورایتی اصلاح‌شده پنبه، ظرفیت‌سازی دهقانان در عرصه آماده‌سازی زمین، استفاده معیاری و مدرن زراعتی از زمین، جلوگیری از آفات و امراض مختلف نبات پنبه و مقایسه تفاوت کشت سنتی و مدرن می‌باشد.
پنبه که به طلای سفید در جهان شهرت دارد، پس از زعفران از پرسودآورترین تولیدات نباتی افغانستان به شمار می‌رود و به همین دلیل علاقمندی مردم به کشت و تولید پنبه در ولایت بلخ بیش‌تر است.
به‌منظور آگاهی‌ دهقانان از روش‌های معیاری و درست چیدن و جمع‌آوری، بسته‌بندی و بازاریابی این نبات با ارزش، برای دهقانان برنامه‌ آموزش‌های فنی در بخش تهیه بستر کشت، روش‌های کنترول گیاه هرزه و آفات و امراض و جمع‌آوری پنبه تدویر می‌گردد و بخش سکتور خصوصی برنامه حمایت از اولویت ملی دوم نیز، برای پنبه‌کاران وسایل جمع‌آوری پنبه توزیع می‌کند. به این منظور، موافقت‌نامه‌یی نیز میان پنبه‌کاران و شرکت‌های خریدکننده پنبه به امضا می‌رسد. براساس این موافقت‌نامه، تنبه‌ای که توسط این ۲۰۰ دهقان جمع‌آوری می‌گردد، بیش‌تر از قیمت روز بازار توسط شرکت‌ها خریداری می‌شوند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS