۱۹۰ ذخیره‌گاه پیاز در لغمان آماده‌ بهره‌برداری شد

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۱۴:۱۸
لغمان کې د پیازو ۱۹۰ زېرمتونونه ګټې اخیستنې ته چمتو شوي دي

۱۵ جدی ۱۳۹۹
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت لغمان، می‌گوید کار ساخت ۱۹۰ ذخیره‌گاه پیاز که از طریق برنامه مدیریت محصولات زراعتی راه‌اندازی شده بود، به پایان رسیده و این ذخیره‌گاه‌ها آماده بهره‌برداری می‌باشند.
انجنیر محمدجمیل خوشحال رییس اداره زراعت لغمان، گفت این ذخیره‌‌گاه‌ها در ولسوالی‌های قرغه‌ای، الیشنگ، الینگار و مرکز لغمان ساخته‌شده‌است.
دهقانانی که از این ذخیره‌گاه‌ها مستفید می‌شوند، از اقدام وزارت زراعت در این زمینه استقبال کرده می‌گویند که آنان پس از این قادرند هزاران تُن پیاز ذخیره کرده و به موقع مناسب به فروش برسانند.
محمداسحاق یک تن از دهقانان قریه احمدزوی ولسوالی قرغه‌ای که یک ذخیره‌گاه پیاز برایش ساخته شده است، به هفته‌نامه دهقان گفت: «از دولت تشکری می‌کنیم که این ذخیره‌‌گاه را جور کرده، مدت کار آن سه ماه را در برگرفت و چندین تن در آن مصروف بودیم. در گذشته جای نداشتیم تا حاصل پیاز را نگهداری کنیم و در این قسمت مشکل داشتیم، چون مجبور بودیم در وقت رفع حاصل پیاز را به قیمت ارزان فروش کنیم، اگر فروش نمی‌کردیم، حاصل ما فاسد می‌شد و یک ضرر کلان برای من و دیگر پیازکاران بود.»
محمدولی دهقان دیگری از ولسوالی قرغه‌‎ای می‌باشد که از این پروژه مستفید شده ‌است. او می‌گوید:‌ «از ریاست زراعت لغمان تشکری می‌کنیم که این ذخیره‌گاه پیاز را برای ما ساخت. سه جریب زمین را سابق پیاز کشت می‌کردیم و منفعت قناعت‌بخش نمی‌گرفتیم. حال در نظر داریم دو جریب زمین دیگر را نیز به مزارع پیاز افزود کنیم و کشت کنیم، به‌خاطری که می‌توانیم در این ذخیره‌گاه حاصل خود را جمع‌آوری و نگهداری کنیم. همین گونه دیگر حاصلات مزارع خود را در آن می‌توانیم نگهداری کنیم تا در وقت مناسب به بازار و با خیال راحت عرضه کنیم.»
به گفته این دهقان، این کار دولت در بهبود زندگی مردم و کاهش واردات بیرونی نقش دارد. او گفت:‌«می‌توانیم حاصل خود را تا چندین ماه در آن نگهداری کنیم، با این کار می‌توانیم نیاز مردم را مرفوع کنیم و از واردات محصولات بیرونی هم جلوگیری شود. وقتی حاصل باکیفیت داخلی باشد، نیازی نیست تا مردم به قیمت بلند از سبزیجات بیرونی استفاده کنند.»
هزینه مجموعی این ذخیره‌گاه‌های پیاز به بیش از ۷۲ میلیون افغانی می‌رسد که در چارچوب برنامه مدیریت محصولات زراعتی از طرف ریاست زراعت لغمان تطبیق شده‌است. درنظر است در آینده نیز پروژه‌های مشابه در این ولایت تطبیق شود.
لغمان باداشتن منابع سرشار آبی و زمین حاصل‌خیز یکی از ولایت‌های زراعتی افغانستان می‌باشد که در تمام فصل سال حاصل می‌هد. دریای الیشنگ، الی‌نگار و کابل عمده‌ترین منابع آبی آن را تشکیل می‌دهند. از همین‌رو، بسیاری از زمین‌های زراعتی آن تحت کشت قرار می‌گیرد و بیشتر سبزی کشت می‌شود. لغمان به پایتخت سبزیجات افغانسان شهرت دارد.

تازه ترین اخبار

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۷
Background image

اشتراک موسسات فعال در سکتور زراعت در نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی

نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی با شعار «زمینه سازی بنیادی به زراعت زمینه ساز خوکفایی افغانستان» در بادام باغ کابل از ۱۲ الی ۱۵ ثور برگذار می‌شود، که در این نمایشگاه موسسات همکار وزارت. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۱
Background image

ملاقات معین زراعت و مالداری با مسوولان دفتر"تی. ام. آی"

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با محمد حامد امیری مسوول عملیاتی و شماری از مسوولان دیگر دفتر "تی. ام. آی" پیرامون ساخت فارم‌های مالداری گفتگو. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۳:۱۷
Background image

معین زراعت و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار کرد

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار و پیرامون اشتراک در نمایشگاه ملی بادام باغ گفتگو نمود.
مولوی صدراعظم عثمانی در. . .

BACK TO NEWS