کاشت و حاصلات برنج در ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ حدود ۱۵ درصد بیش‌تر شده است

mail-admin
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۹ - ۱۱:۵۲
کاشت و حاصلات برنج در ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ حدود ۱۵ درصد بیش‌تر شده است

۹ جدی ۱۳۹۹
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات، گزارش مشترکی را زیر نام «گزارش تولید برنج سال ۱۳۹۹» با استفاده از آمارگیری‌های خاص تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد در کاشت و برداشت برنج در کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸، حدود ۱۵ درصد افزایش به میان آمده است.
حاصلات برنج در سال گذشته ۳۸۳ هزار متریک تن بود، اما به اساس گزارش سروی‌های جدید، در سال روان، با افزایش ۵۷ هزار تُنی، به ۴۴۰ هزار متریک تن رسیده است.
همین گونه شالی‌زارهای کشور در سال گذشته ۱۲۸ هزار هکتار گزارش شده بود، در حالی به اساس سروی جدید، امسال کشت‌زارهای شالی با افزایش ۱۹.۵ هزار هکتاری، به ۱۴۷.۵ هزار هکتار رسیده است.
این سروی به چند روش، از جمله دریافت ساحات تحت کشت شالی توسط «ریموت سنسنگ» یا سنجش از دور در ۱۲۶ ولسوالی ۱۹ ولایت، مصاحبه با دهقانان و قطع نبات شالی و نمونه‌گیری از حاصلات انجام یافته است.
آمارگیری یادشده تمامی زمان کاشت و برداشت شالی، که حدود پنج ماه می‌شود را در بر گرفته است.
افزایش حدود ۱۵ درصدی حاصلات برنج در ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ در حالی است که برنج از مصارف کلان شهروندان افغانستان به شمار می‌رود و استفاده از آن به صورت گسترده صورت می‌گیرد.
به گزارش این سروی مشترک وزارت زراعت و اداره‌ی ملی احصاییه، کندز با داشتن ۴۶.۸ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۱۴۰ هزار متریک تن برنج، جایگاه اول ولایات تولیدکننده‌ی برنج را دارد.
تخار با داشتن ۲۳ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۷۵ هزار تنی، جایگاه دوم، بغلان با داشتن ۱۹.۷ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۶۳ هزار تنی جایگاه سوم و ننگرهار با داشتن ۱۴.۶ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۴۷ هزار تُن برنج در جایگاه چهارم قرار دارد.
هرات با تولید ۲۸ هزار تُنی، کنر با تولید ۲۰ هزار تُنی، بلخ با تولید ۱۸ هزار تُنی و لغمان با تولید ۱۵ هزار تُنی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. خوست، ارزگان، پکتیا، ‌بدخشان، دایکندی، کابل، بادغیس، هلمند، بامیان، سرپل و غور، از ولایت‌های بعدی تولیدکننده‌ی برنج در کشور اند.
باید گفت ساخت شبکه‌های آبیاری، راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی، ایجاد مزرعه‌های نمایشی شالی و کمک به شالی‌کاران توسط وزارت زراعت، منجر به افزایش کشت گردیده و نیز باعث بیش‌تر شدن حاصلات شالی در میان دهقانان شده است.
به اساس تخمین اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات، نیاز افغانستان به برنج در سال ۱۳۹۹، ۶۵۵ هزار تن است که با توجه به میزان تولید، ۲۱۵ هزار تن کمبود وجود دارد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS