کار عملی طرح «مدیریت محصولات زراعتی» رسماً آغاز شد

mail-admin
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۲/۱۶ - ۱۵:۱۴
کار عملی طرح «مدیریت محصولات زراعتی» رسماً آغاز شد

۱۶ ثور ۱۳۹۹

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، کار اجرای طرح «مدیریت محصولات زراعتی در دوره‌ی کرونا» را رسماً امروز با گذاشتن سنگ تهداب یک کشمش‌خانه ۱۶ متریک تُنی در ولسوالی میربچه‌کوت ولایت کابل، آغاز کرد.

با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور و احتمال مختل شدن صادرات و واردات، وزارت زراعت طرحی را به منظور جلوگیری از فاسد و ضایع شدن محصولات تازه زراعتی، به ویژه میوه‌جات و سبزیجات، روی دست گرفت که این طرح از سوی رییس جمهور مورد تایید قرار گرفت.

بر اساس این طرح، قرار است طی شش ماه آینده چهار هزار و ۳۳۲ کشمش‌خانه، هر کدام با ظرفیت ۱۶ تُن، ۱۴هزار و ۲۱۹ سردخانه‌ی صفر انرژی برای نگهداری پیاز هر کدام با ظرفیت پنج متریک تُن، ۴۱۴ سردخانه‌ی صفر انرژی کچالو، هر یک با ظرفیت ۱۰ متریک تُن و ۸۸۴ سردخانه صفر انرژی سارک برای نگهداری محصولات باغداری، هرکدام با ظرفیت ۲۵ تُن، طی چهار تا شش ماه آینده ساخته شود.

هم‌چنین مطابق این برنامه، یک هزار دستگاه خشک‌کننده میوه‌جات و سبزیجات نیز به دهقانان و باغداران توزیع می‌شود.

حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، در تهداب‌گذاری نخستین کشمش‌خانه از این طرح در ولسوالی میربچه‌کوت، گفت که شیوع ویروس کرونا ممکن است صادرات محصولات زراعتی را تحت تاثیر قرار داده و مختل سازد. آقای غفوری گفت که وزارت زراعت برای جلوگیری از ضایع شدن محصولات زراعتی صادراتی، اجرای طرح مدیریت محصولات زراعتی را روی دست گرفته است. آقای غفوری افزود: «با تطبیق این طرح چهار هزار و ۳۳۲ کشمش خانه در ولایاتی که انگور زیاد تولید می‌کنند، ساخته می‌شود.»

حشمت‌الله غفوری هم‌چنین افزود: «با تطبیق این طرح حداقل ۵۰ درصد محصولات زراعتی که صادر می‌گردید، مدیریت می‌شود. به این معنا از فرسوده شدن ۵۰ درصد محصولات تازه در داخل کشور جلوگیری می‌شود و برای ۵۰ درصد دیگر هم تدابیری مانند منع واردات باز محصولات از بیرون کشور را روی دست گرفته‌ایم.»

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت تاکید کرد که اجرای این طرح برای حدود ۲۵۰هزار تن شغل دایمی و موقت فراهم می‌سازد. این طرح قرار است در تمام ولایات تطبیق شود.

در همین حال، محمدیعقوب حیدری والی کابل نیز، از آغاز اجرای طرح مدیریت محصولات زراعتی و فراهم‌سازی زمینه‌های کار برای شهروندان توسط وزارت زراعت، استقبال کرد و گفت که شیوع کرونا بسیاری از شهروندان به ویژه دهقانان را مبنی بر احتمال فاسد شدن و از بین رفتن محصولات‌شان نگران ساخته بود. آقای حیدری در آغاز کار تطبیق طرح مدیریت محصولات زراعتی در ولسوالی میربچه کوت کابل گفت: «اگر وضعیت محدودیت‌ها و قرنطین ادامه یابد، یکی از تشویش‌های ما این است که فرآورده‌های زراعتی ما از بین می‌رود و خراب می‌شود. اما، وزارت زراعت پیش‌بینی بسیار خوب کرده و تدبیر به موقع سنجیده، تا وقتی که فصل برداشت فرآورده‌های زراعتی ما می‌رسد، ساختمان‌های کشمش‌خانه و سردخانه ساخته می‌شود.»

هم‌چنین غلام جیلانی درویش رییس شورای انکشافی ولسوالی میربچه‌کوت ولایت کابل نیز، از اقدام به موقع وزارت زراعت برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات زراعتی، ستایش کرد و گفت: «این طرح یک خبر خوش برای جلوگیری از تولیدات دهقانان و باغداران است؛ وقتی در چنین وضعیت برنامه‌ای از سوی وزارت زراعت هست و به ما کمک صورت می‌گیرد، بسیار خرسند هستیم.» آقای درویش تاکید کرد که از یک کشمش‌خانه چند تاک‌دار دیگر نیز می‌توانند استفاده کنند.

ننگیالی یک از باغداران ولسوالی میربچه‌کوت، شخصی که سنگ تهداب نخستین کشمش‌خانه در قالب «طرح مدیریت محصولات زراعتی در دوره‌ی کرونا»، در کنار باغ انگور او گذاشته شد، اقدام وزارت زراعت را مورد ستایش قرار داد. این باغدار گفت: «در این اواخر خبر شدیم که از طرف وزارت زراعت در سطح ولسوالی ما کشمش‌خانه ساخته می‌شود و ما هم به مدیریت زراعت مراجعه کردیم و یک کشمش‌خانه برای ما داد تا ما بتوانیم با انگورمان را کشمش بسازیم. کرونا هم شدت گرفته و ممکن است بازار برای انگور نباشد، انگور ما خراب شود. اما، کشمش‌خانه‌ای که برای ما ساخته می‌شود خوشحال‌کننده است.»

برای اجرای طرح مدیریت محصولات زراعتی در دوره‌ی کرونا، ۱۳.۷ میلیارد افغانی در نظر گرفته شده است. ۱۰ درصد هزینه پروژه‌های مربوط به این طرح از سوی دهقانان و باغداران و ۹۰ درصد از سوی وزارت زراعت پرداخته می‌شود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS