وزیر زراعت: رسیدگی به پیامدهای خشک‌سالی، در اولویت وزارت زراعت قرار دارد

mail-admin
پنجشنبه ۱۴۰۰/۳/۲۷ - ۱۱:۳۹
وزیر زراعت: رسیدگی به پیامدهای خشک‌سالی، در اولویت وزارت زراعت قرار دارد

۲۷ جوزای ۱۴۰۰
همزمان با فرا رسیدن ۱۷ جون، روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و خشک‌سالی، داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، می‌گوید که این وزارت از قبل پیش‌بین خشک‌سالی امسال بود و برای مبارزه با پیامدهای منفی این خشک‌سالی، برنامه‌های مشخص طرح و در حال اجرا دارد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، ۱۷ جون را به منظور مقابله با بیابیان‌زایی، به عنوان روز مبارزه با بیابان‌زایی و خشک‌سالی نام‌گذاری کرده است.
وزیر زراعت به مناسبت این روز، می‌گوید که این وزارت در زمستان گذشته، با کاهش بارندگی‌ها پیش‌بین خشک‌سالی امسال بود و از همین‌رو، طرح‌ها و برنامه‌های مشخصی را در راستای جلوگیری از تاثیرات منفی خشک‌سالی طرح کرده و در حال اجرا دارد. آقای احدی می‌گوید که خشک‌سالی تاثیرات بیشتری بر سکتور زراعت و مالداری می‌گذارد، اما وزارت زراعت در همکاری با برخی از نهادهای همکار بین‌المللی، برای کاستن از پیامدهای منفی خشک‌سالی، برنامه توزیع مواد خوراکی به مالداران را در نقاط مختلف کشور آغاز کرده است.
هم‌چنین آقای احدی تاکید کرد که وزارت زراعت، به همکاری سازمان خوراک و زراعت ملل متحد، FAO، روند توزیع خوراکه حیوانی یا کانسنتریت را برای مالداران آسیب‌پذیر ناشی از خشک‌سالی در شماری از ولایات آغاز کرده است.
داکتر انوارالحق احدی، می‌‌افزاید که این وزارت با نهادهای مختلف بین‌المللی از جمله بانک انکشاف آسیایی و بانک جهانی برای جلوگیری از پیامدهای زیان‌بار خشک‌سالی در دو هفته‌ی اخیر گفتگوهای سازنده داشته است. او در عین‌حال تاکید کرد که دولت افغانستان نیز بودجه‌ی مشخصی در این زمینه اختصاص می‌دهد.
در همین‌حال، براساس سروی مشترکی که توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و اداره ملی احصاییه مرکزی در باره «پیش‌بینی وضعیت زراعت» در سال جاری خورشیدی صورت گرفته است، نشان می‌دهد که میزان تولید گندم امسال در افغانستان با ۲۴ درصد کاهش، به نزدیک به چهار میلیون متریک‌تُن خواهد رسید.
براساس سروی، بیشترین کاهش در ساحات تحت کشت گندم للمی رونما شده است. این سروی نشان می‌دهد به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها در زمستان گذشته و بهار امسال، ۶۲ درصد ساحه تحت کشت گندم للمی و ۳ درصد ساحه تحت کشت گندم آبی کاهش خواهد یافت.
این درحالیست که سال گذشته میزان تولید گندم در سطح کشور، به ۵.۱ میلیون متریک‌تُن رسیده بود.

 

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS