فعالیت پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی از آغاز تاکنون

content_admin
شنبه ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۱۴:۵۲
فعالیت پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی از آغاز تاکنون

پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی، موسوم به CBARD، یکی از پروژه‌های مهم وزارت زراعت، آبیاری و مالداری است که تمامی فعالیت‌های آن در راستای کاهش دامنه‌ی کشت‌زارهای کوکنار و محوی این کشت‌زارها و هم‌چنین معرفی محصولات با ارزش در کشور صورت می‌گیرد.
این پروژه در سال ۲۰۱۸ میلادی، با هزینه ۴۶.۱ میلیون دالر از کمک‌های مالی سازمان بین‌‌المللی «INL»، یا Bureau of International Narcotics and Law Enforcement Affairs   به همکاری اداره انکشافی ملل متحد، UNDP، در ولایت‌های ننگرهار، فراه و بادغیس آغاز به فعالیت کرد. این پروژه که تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت، بیشتر فعالیت‌هایش را در این ولایات در مشوره و همکاری با ۱۶۳ شورای محلی به پیش می‌برد.
پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی از زمان آغاز به فعالیتش تاکنون، توانسته است هزاران پروژه بزرگ و کوچک را در راستای محدود ساختن کشت‌زارهای کوکنار، بهبود اقتصاد خانواده‌‌ها و ایجاد تسهیلات لازم به منظور ارزش‌افزایی محصولات تطبیق کند.
بخش عمده‌ فعالیت‌های این پروژه در راستای حمایت از دهقانان و بالا بردن سطح تولید محصولات از طریق ساخت زیربناهای زراعتی از جمله بهبود سیستم‌های آبیاری، ساخت گل‌خانه‌های جدید، ذخیره‌گاه‌ها، سردخانه‌ها، مراکز بسته‌بندی و پروسس محصولات زراعتی متمرکز است.
پروژه CBARD در ساحات تحت فعالیتش با ساخت باغ‌های متراکم و نیمه متراکم، گل‌خانه‌های کوچک و تجارتی، تاسیس مراکز پروسس سبزیجات و میوه‌جات، ترویج زنبورداری، جمع‌آوری حاصلات و بسته‌بندی آن، بازاریابی، راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی برای دهقانان و همکاری تخنیکی تلاش کرده تا سطح تولید محصولات را بین چهل تا پنجاه درصد افزایش دهد.
دست‌آوردهای CBARD در ننگرهار
پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی مربوط به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، از ۲۰۱۸ تا سال گذشته‌ی میلادی، دوهزار و ۶۸۱ جریب باغ جدید در شش ولسوالی ولایت ننگرهار در شرق کشور ساخته است. این باغ‌ها شامل سیب، لیمو، املوک، آلو، انار، مالته، گیلاس، ناک، چهارمغز و شفتالو می‌شوند. احداث ۱۸۰ باب گل‌خانه‌ی بزرگ، ۲۳۰ باب گل‌خانه‌ی کوچک، تطبیق سه پروژه آبیاری، ساخت ۲۳۰ باغچه خانگی، توزیع یک‌صد بسته صندوق زنبور عسل برای باشندگان محل نیز شامل فعالیت‌های انجام‌شده پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی در ولایت ننگرهار می‌شود. هم‌چنین ساخت و بازسازی مرکز آموزشی دهقانان، توزیع چهارهزار و شش‌صد کیلو کود کیمیاوی به دهقانان، آموزش بیشتر از یک‌هزار و ۱۸۵ زراعت‌پیشه زن و مرد، توزیع ۹۰۲ بسته وسایل باغداری، توزیع ۴۹۱ بسته وسایل پروسس مواد غذایی هم شامل فعالیت‌های انجام‌شده است.
CBARD در فراه
ولایت فراه در غرب کشور نیز از ساحات تحت فعالیت پروژه پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی وزارت زراعت است. از زمان آغاز به فعالیت این پروژه تاکنون، یک‌هزار و ۲۴۷ جریب باغ جدید انار، انگور، شفتالو، آلو، عناب، ناک و بادام در دو ولسوالی ولایت فراه ساخته شده است. هم‌چنین احداث ۱۸۱ باب گل‌خانه‌ی بزرگ، ۱۰۹ باب گل‌خانه‌ی کوچ، تطبیق ۶۶ پروژه آبیاری، ساخت ۶۰ باغچه خانگی، توزیع ۴۰ بسته صندوق زنبوردار عسل، ساخت و بازسازی مرکز آموزشی دهقانان، توزیع ۶هزار و ۳۳۱ کیلوگرام کود کیمیاوی به دهقانان، آموزش یک‌هزار و هجده زراعت‌پیشه زن و مرد، توزیع ۲۶۲ بسته وسایل باغداری، توزیع ۲۱۵ بسته وسایل پروسس مواد غذایی و احداث ۳۰ باب کشمش‌خانه نیز شامل فعالیت‌های انجام‌شده CBARD در ولایت فراه است.
کارکرد CBARD در بادغیس
شهروندان ولایت بادغیس نیز، طی دو سال اخیر شاهد اجرای هزاران پروژه بزرگ و کوچک زراعتی از طریق پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی در زادگاه‌شان بوده‌اند. طی دو سال اخیر، یک‌هزار و ۶۷۷ جریب باغ جدید شامل پسته، سیب، انگور و چهارمغز در چهار ولسوالی بادغیس از طریق این پروژه ساخته و هم‌چنین ۲۵۵ باب گل‌خانه بزرگ، ۱۷۰ باب گل‌خانه‌ کوچک احداث شده است. در عین‌حال، ۲۲ پروژه آبیاری در بادغیس تطبیق و ۲۸۷ باغچه خانگی ساخته شده است.
توزیع ۴۰ بسته صندوق زنبور عسل، ۱۲هزار و ۵۴۰ کیلوگرام کود کیمیاوی، آموزش ۲هزار و ۹۴۷ زراعت‌پیشه زن و مرد، توزیع ۲۵۵ بسته وسایل باغداری، توزیع ۳۳۷ بسته وسایل پروسس مواد غذایی، ساخت چهار باب کشمش‌خانه و ده سردخانه نیز شامل فعالیت‌های انجام‌شده از سوی CBARD در ولایت بادغیس است.
با تطبیق این پروژه‌های بزرگ و کوچک زراعتی در ولایت‌های ننگرهار، فراه و بادغیس، ده‌ها هزار تن از باشندگان این ولایات از مزایای آن مستفید شده و در عین‌حال، منجر به محدود شدن دامنه‌ی کشت‌زارهای کوکنار، افزایش محصولات دهقانان و بهبود اقتصاد خانواده‌ها شده‌ است. فعالیت پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی که به منظور محو کشت‌زارهای کوکنار و جای‌گزین ساخت کشت‌های بدیل و سودآورتر راه‌اندازی شده است، بیشتر در دوازده ولسوالی ولایات ننگرهار، فراه و بادغیس متمرکز بوده است و قرار است تا سال ۲۰۲۲ هم‌چنان به فعالیت‌های گسترده‌ی خود ادامه بدهد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS