خلاصه زندگی‌نامه پوهنیار محبوب الله ننگ سرپرست معینیت زراعت و مالداری

معین زراعت و مالداری

پوهنیار محبوب الله ننگ تحصیلات ابتدایی، متوسطه و لیسه خویش را در لیسه میا عمر در ولایت ننگرهار الی سال ۱۹۹۸ تکمیل نموده است.

موصوف لسانس خویش را درسال ۲۰۰۳ از دیپارتمنت اگرانومی دانشکده زراعت دانشگاه ننگرهار موفقانه بدست آورده اند. در سال ۲۰۱۰ میلادی محترم ننگ سند ماستری را در رشته اصلاح نباتات و جنیتیک از دیپارتمنت اگرانومی، دانشگاه پردیو، ایالت اندیانا، ایالات متحده امریکا موفقانه تکمیل نموده و دوباره به وطن برگشتند.

محترم محبوب الله ننگ در حال حاضر به حیث رئیس ریاست تصدیقدهی تخم‌های بذری و سرپرست معینیت زراعت و مالداری ایفای وظیفه می‌نمایند. وی از سال ۲۰۱۶ به این طرف  در ریاست متذکره فعالیتهای اساسی را در قسمت تامین کیفیت تخمهای بذری و مواد نباتی در سطح کشور انجام داده است.

محترم ننگ با در نظر داشت علاقه مسلکی که به سکتور تولید تخم‌های بذری و تحقیقات برای انکشاف و خصوصی سازی خدمات ترویجی و مصؤنیت غذایی دارد، در بخش‌های گوناگون مرتبط به رشته‌ خویش ایفای وظیفه نموده است.

محترم ننگ از سال ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۶ منحیث مشاور ملی تصدیقدهی تخم‌های بذری در پروژه انتقالی اتحادیه اروپا بنام Landell Mills Limited مصروف خدمت بوده، که در قسمت آماده سازی و تدوین پلان و چوکات کاری و قانونی برای ریاست تصدیق دهی، آماده سازی تشکیل و تهیه نمودن لوایح وظایف برای ریاست تازه تاسیس تصدیق تخم‌های بذری و مواد نباتی مطابق اهداف پروگرام CBR به متخصصین ریاست همکاری نموده است. از سال ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۴ آنها به حیث هماهنگ کننده پروگرام تخم بذری با پروژه عوامل تولید زراعتی افغانستان (AAIP) وزارت زراعت، آبیاری و مالداری ایفای وظیفه  نموده است. در این پروژه به حیث مسئول پروگرام تخم بذري، تمام امورات ساخت بودجه، پلان گذاری و اجرای همه فعالیت‌های بخش فرعی تخم‌های بذری در سطح پروژه را تنظیم می نموده است. از سال ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۲ محترم ننگ منحیث متخصص ملی تخم بذری  با سهامداران مربوطه مانند انستیتوت تحقیقات زراعتی افغانستان، تصدی تخم‌های اصلاح شده، اداره ملی تخم‌های بذری افغانستان، تصدی‌های خصوصی تولید تخم بذری، بورد ملی تخم‌های بذری، CIMMYT، ICARDA، FAO، JICA، و اداره هماهنگی کمک‌های فرانسه بالای انکشاف پروژه و پلان‌های اجرایی روابط نزدیک را دارا بودند.  

قابل یاد آوری است، که محترم محبوب الله ننگ از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۱۳ در دانشکده زراعت دانشگاه ننگرهار به حیث استاد ایفای وظیفه نموده٬ که در این عرصه در قسمت تربیه اولاد این کشور فعالیت‌های ارزنده را انجام داده است. او چندین مقاله علمی ملی و بین المللی را در سکتور تخم بذری به نشر رسانیده، که متخصصین زراعت از یافته‌های آن مستفید شده می‌توانند. محترم ننگ برعلاوه زبان‌های ملی به زبان انگلیسی و اردو تسلط کامل دارد.

محترم محبوب الله ننگ یک شخص صادق، وطن پرست و متعهد به مسلک بوده که طی شانزده سال تجربه کاری خویش خدمات ارزنده را به این کشور انجام داده است.

به اساس موفقیت‌های فراوان، وی فعلا برعلاوه مسوولیت ریاست تصدیق‌دهی به اساس پیشنهاد جلالتمآب وزیر صاحب زراعت سرپرستی معینیت زراعت و مالداری را که یک معینیت کلیدی این وزارت می‌باشد، نیز به عهده دارد.