تولیدات گل‌خانه‌ای هرات به ۵۵هزار تُن رسید

mail-admin
چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۸ - ۱۴:۳
دتېرکال په پرتله سږکال د هرات د شنوخونو حاصلات زیات شوي دي

۸دلو ۱۳۹۹
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات، می‌گوید که میزان تولیدات گل‌خانه‌ای این ولایت امسال با ده درصد افزایش، به ۵۵هزار متریک‌ تُن رسیده است.
این ریاست می‌گوید که سال گذشته این محصولات به ۴۹هزار و ۵۰۰ متریک‌ تُن رسیده بود و امسال ده درصد افزایش یافته است.
بشیراحمد احمدی آمر امور زراعتی هرات، می‌گوید که در سال‌های اخیر تولید سبزیجات گل‌خانه‌ای در این ولایت رشد چشم‌گیری داشته و توانسته توجه بیشتر دهقانان را جذب کند.
درحال حاضر اضافه‌تر از دوهزار و پنج‌صد گل‌خانه‌های بزرگ، متوسط و کوچک در ولایت هرات وجود دارند. آقای احمدی گفت: «در حدود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات مخصوصاً سبزیجات از گل‌خانه‌های احداث‌شده‌ی این ولایت بدست می‌آید.»
آقای احمدی افزود که در ولایت هرات به صورت پراگنده بین چهار تا پنج‌هزار دهقان مصروف کشت گل‌خانه‌ای هستند که از این میان دوهزار تن آنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. او گفت: «در بیشتر این گل‌خانه‌ها خیار و بادنجان رومی کشت می‌شود که توانسته بازار خوبی را در هرات و ولایات همجوار پیدا کند.»
انجیل، گذره، کرخ و زنده‌جان از جمله ولسوالی‌های اند که کشت گل‌خانه‌ای در آن بیشتر رواج یافته است.
آمر امور زراعتی هرات گفت که برای هماهنگی بهتر و رشد گل‌خانه‌داری، چند انجمن گل‌خانه‌داران نیز در هرات تاسیس شده‌اند.
در همین‌حال، شماری از گل‌خانه‌داران می‌گویند که کشت سبزیجات در گل‌خانه، فرصت خوبی برای درآمد و کار فراهم کرده است.
فرشته، یک باشنده ولسوالی انجیل که از چهار سال به این طرف در گل‌خانه‌اش سبزیجات می‌کارد، می‌گوید: «مدت چهارسال می‌شود که در این گل‌خانه انواع سبزیجات شامل خیار، بادنجان رومی، گلپی، ترکاری و دیگر سبزیجات را پرورش می‌دهم. این کار علاوه بر رشد اقتصاد خانوده‌ باعث شده به سبزیجات تازه در تمام فصل‌های سال دسترسی داشته باشیم.»
فرهاد یکی دیگر از گل‌خانه‌داران است که از دو سال به این طرف به کشت گل‌خانه‌ای روی آورده است. او می‌گوید از این‌که کشت گل‌خانه‌ای را آغاز کرده خرسند است و گل‌خانه را یک منبع خوب عایداتی برای خانواده‌های می‌داند. وی می‌گوید که سبزیجات گل‌خانه‌ای را که خودشان پرورش می‌دهند نسبت به سبزیجاتی که به‌فروش می‌رسد، تازه‌تر و بهتر است.
در همین‌حال، اداره زراعت هرات از رو آوردن دهقانان به کشت گل‌خانه‌ای اظهار خرسندی کرده می‌گوید اعمار این گل‌خانه‌ها باعث ایجاد شغل برای باشندگان مناطق روستایی شده و در رشد اقتصاد خانواده‌ها پیامد‌های مثبتی داشته است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS