بیوگرافی معین زراعت و مالداری

خلاصه‌ی زنده‌گی‌نامه شیرشاه امیری معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری

شیرشاه امیری فرزند غلام‌دستگیر امیری، که اکنون به حیث معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری جمهوری اسلامی افغانستان خدمت می‌کند، در ۲۳ اپریل سال ۱۹۸۵ در ولسوالی نورگل ولایت کنر در یک خانواده علم‌پرور وروشن‌فکر دیده به جهان گشود.

آقای امیری دروس ابتدایی‌اش را در مکتب عمرا خان و دوره لیسه‌اش را درسال ۲۰۰۳ درلیسه حبیبه به اکمال رسانید. بعد از تکمیل دوره لیسه و سپری کردن امتحان کانکور درسال ۲۰۰۴ وارد پوهنځی زراعت پوهنتون کابل گردیده و درسال ۲۰۰۸ به سویه لسانس از پوهنځی زراعت فارغ شد. آقای امیری تحصیلات عالی ‌اش را درسطح ماستری در رشته اقتصاد زراعتی و اگریبزنس (اقتصاد تجارتی) از پوهنتون پیردو در ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۵ به دست آورد. آقای امیری تجربه ۱۰ ساله را دربخش برنامه‌های انکشافی زراعت و هم‌چنان برنامه‌های علمی زراعت در کارنامه دارد. موصوف به حیث رییس عملیاتی پروژه ارتقای ظرفیت استادان پوهنځی زراعت برنامه USAID در پوهنتون کابل، مصدرخدمت بود؛ این برنامه، روی نوسازی، نصاب تحصیلی دیپارتمنت‌های پوهنځی زراعت، تجهیز و فعال‌سازی لابراتوار‌های تدریسی و تحقیقی، احداث فارم‌های تحقیقاتی و نظری فعالیت می‌کرد.

هم‌چنان شیرشاه امیری درایجاد دو برنامه لیسانس تکنولوژی مواد غذایی و اگریبزنس که از طرف پوهنتون پیردوی ایالات متحده امریکا راه‌اندازی شده، نیز دخیل بود. آقای امیری مشاور تجارتی دربخش انکشاف سکتورخصوصی و پیش‌رفت شرکت‌های زراعتی و نیز برنامه‌های تدویر چندین نمایشگاه زراعتی وزارت زراعت برای یک سال خدمت کرده است. در سال‌های اخیر، آقای امیری برای دو سال به حیث رییس سرسبزی و حفظ ساحات سبز شاروالی کابل کار کرده که بالاتر از ۳۰ پروژه احداث پارک را در سطح شهر کابل و نواحی تطبیق کرده است.

از آقای امیری چندین مقاله علمی در ژورنال‌های معتبر دنیا به نشر رسیده و هم‌چنان در ده‌ها ورکشاپ و سیمنار‌ علمی در داخل و خارج کشور اشتراک کرده است.