باغچه‌های خانگی اقتصاد زنان فاریابی را بهبود بخشیده است

mail-admin
پنجشنبه ۱۳۹۹/۷/۳ - ۲۲:۵۲
باغچه‌های خانگی اقتصاد زنان فاریابی را بهبود بخشیده است


۳ میزان ۱۳۹۹
ساخت باغچه‌های خانگی از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به کمک برخی از نهادهای همکاری برای زنان در ولایت فاریاب، باعث بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های این زنان شده است.
سمیه یک تن از باشندگان قریه «ده‌سیدان» مربوط به مرکز ولایت فاریاب، می‌گوید که او ماهانه ده‌هزار افغانی از محصولات باغچه‌ خانگی خود پس‌انداز می‌کند. سمیه گفت: «یک‌سال می‌شود که برای ما این باغچه‌ها ساخته شده و از وقتی که از طریق وزارت زراعت برای ما باغچه‌های خانگی ساخته شده تغییر بسیاری در اقتصاد خانواده‌ی ما به‌وجود آمده و تقریباً ماهانه ده‌هزار افغانی ذخیره هم داریم و مصارف خود ما و اولادهای ما و خرچ خانه ما را هم می‌کشد.»
خدیجه، یک خانم دیگر در فاریاب که برایش توسط وزارت زراعت یک باغچه‌خانگی ساخته شده، نیز می‌گوید ماهانه بیشتر از هفت‌هزار افغانی از باغچه‌ خود عاید به‌دست می‌آورد. خدیجه که همزمان با کار در باغچه‌خانگی خود، دانشجو هم هست، می‌گوید: «در این شرایط که کار کردن حتی برای مردان در بیرون مشکل است، ما در خانه ما نسشته کار می‌کنیم و این برای ما یک سهولت بسیار بزرگی است؛ چون پیدا کردن مصارف دانشگاه کار آسانی نیست.»
خدیجه از وزارت زراعت به‌خاطر ساختن باغچه‌های خانگی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان ابراز خرسندی کرده ابراز امیدواری نمود که باغچه‌های خانگی بیشتری برای زنان ساخته شود.
وزارت زراعت در کنار ساخت باغچه‌های خانگی برای زنان در فاریاب، به شماری از زنان وسایل مورد نیاز برای پروسس برخی از محصولات زراعتی و خانگی را نیز توزیع کرده است.
عابده باشنده قریه «افغان‌کوت» در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب که مصروف تولید و پروسس مربا، رُب و آچار با استفاده از کمک وزارت زراعت است، می‌گوید که حالا ماهانه حدود چهار تا پنج‌هزار افغانی به‌دست می‌آورد. او گفت: «در پهلوی کارهای خانه، من توسط وسایلی که برایم داده شده کار پروسس مربا، اچار، چکنی و رُب را انجام می‌دهم که و را به فروش می‌رسانم و از طریق فروش آن ماهانه در حدود چهار الی پنج هزار افغانی به‌دست می‌آوریم. من بسیار خوش هستم که در پیدا نمودن مصارف زندگی سهم دارم.»
با این‌حال، عبدالکبیر فرزام، رییس اداره زراعت فاریاب، می‌گوید که ساخت باغچه‌های خانگی یکی از راه‌های توانمندسازی اقتصاد زنان در فاریاب است. او گفت: «ما به‌منظور توانمندسازی خانم‌ها باغچه‌های خانگی را ایجاد کردیم که ایجاد این باغچه‌ها برای آنها زمینه تولید بهتر را با استفاده از زمین‌های کوچک و با استفاده از تکنالوژی جدید فراهم کرده تا حاصلات بیشتری بگیرند و از برداشت حاصلات این باغچه‌ها نیازهای خودشان را برآورده کنند.»
آقای فرزام می‌افزاید که در پنج سال اخیر، بیشتر از پنج‌صد باغچه خانگی توسط وزارت زراعت در فاریاب ساخته شده است.
عبدالکبیر فرزام گفت: «چون برنامه‌های ساخت باغچه‌های خانگی و توزیع مراکز پروس در توانمندسازی زنان فاریاب سهم ارزنده داشته، بناً ما درنظر داریم تا این برنامه را در سال‌های آینده توسعه بدهیم و از وزارت زراعت و موسسات همکار آن می‌خواهیم که در این زمینه با ما همکاری کنند.»

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

BACK TO NEWS