از هفته‌ جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی در باغ بابر تجلیل شد

content_admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۸/۵ - ۹:۹
از هفته‌ جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی در باغ بابر تجلیل شد

۴ عقرب ۱۳۹۹
از هفته‌ جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی با اشتراک مسوولان نهادهای حکومتی، استادان و دانشجویان در باغ بابرشاه، تجلیل شد.
در این همایش تجلیلی، حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، عزت‌الله صدیقی معین مسلکی ریاست عمومی حفاظت از محیط زیست، عبدالتواب بالاکرزی معین وزارت تحصیلات عالی، مطیع‌الله صافی معین وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، استادان و دانشجویان اشتراک داشتند و صحبت کردند.
حشمت‌الله غفوری در سخنرانی‌اش، درباره‌ی این هفته گفت که تغییرات اقلیمی در همه بخش‌ها تاثیر می‌گذارد و بخش وسیعی را در بر می‌گیرد. آقای غفوری یادآور شد «یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر اقلیمی، گرمایش زمین است و بی‌توجهی به آن، باعث کاهش آب، افزایش آلوده‌گی هوا، سرازیر شدن سیلاب‌ها، تلف شدن حیوانات، کم شدن حاصلات درختان مثمر، افزایش فقر، رکود اقتصادی، افزایش امراض نباتی و حیوانی، فرسایش خاک، باران‌های نامنظم، مهاجرت انسان‌ها و حیوانات می‌شود.»
به باور معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، مردم و حکومت در کاهش اثرات تغییرات اقلیمی مسوولیت دارند. آقای غفوری گفت «در حفاظت از اقلیم فرد، خانواده، جامعه و حکومت، همه مسوولیت داریم تا محیط سالم و پاک داشته باشیم، در صورت بی‌توجهی به آن، همه سکتور‌ها متضرر می‌شوند، در این قسمت وزارت زراعت کارهایی را انجام داده است؛ تحقیقات صورت گرفته، طرح‌ها و استراتژی‌ها ساخته شده، متخصصان آموزش داده شده‌اند، در کنفرانس‌های بیرونی حضور داشته‌ایم و دفاع صورت می‌گیرد، در بخش شناسایی نباتات کار صورت گرفته، جلو صحراگرایی را گرفته‌ایم، نیاز است که در این بخش مشترک کار کنیم و در صورت توجه و کار کردن در این بخش، میلیون‌ها دالر نصیب افغانستان می‌شود.»
از سوی دیگر عزت‌الله صدیقی معین مسلکی ریاست عمومی محیط زیست، روی عوامل تغییرات اقلیمی صحبت کرد. او گفت «یکی از چالش‌های عمده بشر در جهان، تغییر اقلیم است، خوشبین هستیم که روزی محیط پاک داشته باشیم، در آینده تغییرات اقلیمی زیاد می‌شود، نیاز است همه متوجه باشیم، از مردم می‌خواهیم تنها به نهاد‌های حکومتی اکتفا نکنند، خودشان نیز در حفاظت از محیط‌شان فعالیت کنند.»
هم‌چنان عبدالتواب بالاکرزی معین وزارت تحصیلات عالی ابراز آماده‌گی این نهاد را برای همکاری با ادارات مسوول دیگر اعلان کرد و درباره نقش دانشجویان و نهاد‌های اکادمیک صحبت کرد. او گفت «کارهایی در این بخش شده و نیاز است که کار بیش‌تر صورت گیرد، فراتر از این، باید کار شود، تولید دانش و تحقیق یکی از موضوعات اساسی می‌باشد که در این بخش می‌تواند ما را کمک کند، باید کارهای خودمان را مطابق تحقیقات‌مان انجام بدهیم. در غیر آن کار ما نتیجه نمی‌دهد. نیاز است از استادان و دانشجویان نهاد‌های اکادمیک نظر خواسته شود، در کارهای عملی هم زمینه مساعد شود تا دانشجویان اشتراک کنند، تغییرات اقلیمی تمام سکتور‌ها را تهدید می‌کند. آماده هستیم در این قسمت با وزارت زراعت و ریاست محیط ‌‌زیست همکاری کنیم.»
در این محفل استادان زمین‌شناسی، دانشجویان و متخصصان محیط ‌زیست و سکتور زراعت، نظریه‌ها، پیشنهادها، تجارب و پرسش‌های‌شان را مطرح کردند.
در حاشیه‌ی این مراسم، پیام‌های دست‌نویس راجع به مبارزه با تغییر اقلیم و حفاظت از محیط زیست نیز نمایش داده شد. این برنامه برای یک روز راه‌اندازی شده بود و در آن بیش از ۱۰۰ تن اشتراک کرده بودند.

تازه ترین اخبار

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۷
Background image

اشتراک موسسات فعال در سکتور زراعت در نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی

نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی با شعار «زمینه سازی بنیادی به زراعت زمینه ساز خوکفایی افغانستان» در بادام باغ کابل از ۱۲ الی ۱۵ ثور برگذار می‌شود، که در این نمایشگاه موسسات همکار وزارت. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۱
Background image

ملاقات معین زراعت و مالداری با مسوولان دفتر"تی. ام. آی"

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با محمد حامد امیری مسوول عملیاتی و شماری از مسوولان دیگر دفتر "تی. ام. آی" پیرامون ساخت فارم‌های مالداری گفتگو. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۳:۱۷
Background image

معین زراعت و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار کرد

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار و پیرامون اشتراک در نمایشگاه ملی بادام باغ گفتگو نمود.
مولوی صدراعظم عثمانی در. . .

BACK TO NEWS