۱۳۳ شبکه آبیاری به بهره‌برداری رسید

mail-admin
شنبه ۱۴۰۰/۲/۱۱ - ۱۱:۵۱
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در هفته آب و برق، ۱۳۳ شبکه آبیاری را به بهره‌برداری سپرد.

هفته‌نامه‌ی دهقان / محمدتمیم صدیقی
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در هفته آب و برق، ۱۳۳ شبکه آبیاری را به بهره‌برداری سپرد.
به مناسبت بهره‌برداری این شبکه‌ها و هفته آب و برق، مراسمی در ارگ ریاست‌جمهوری با حضور محمد‌اشرف غنی رییس‌جمهور، امرالله صالح معاون نخست ریاست‌جمهوری، داکتر فضل‌محمود فضلی، داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، خان‌محمد تکل رییس اداره ملی تنظیم امور آب، حمیدالله ییلانی رییس عمومی شرکت دولتی آب‌رسانی و فاضلاب شهری و شماری از اعضای کابینه و برخی از روسای وزارت زراعت برگزار شده بود.
در این مراسم، رییس‌جمهور از طریق تماس ویدیویی، دستور بهره‌برداری این شبکه‌ها را صادر کرد. وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ۱۳۳ شبکه آبیاری را در ۱۱ ولایت کشور ساخته است. این شبکه‌ها در ولایت‌های ننگرهار، بلخ، هرات، بغلان، لوگر، کابل، بادغیس، پروان، تخار و کندز ساخته شده است. این شبکه‌های آبیاری 56هزارو 843هکتار زمین زراعتی را تحت پوشش آبیاری قرار داده است. هزینه مجموعی ۱۳۳ شبکه آبیاری ۴۲۶ میلیون و ۵۲۵هزار و ۵۸۹ افغانی می‌رسد که از بودجه حکومت افغانستان، بانک انکشاف آسیای و ایفاد پرداخت گردیده است. در ضمن ۴۵هزار ۲۹۱ فامیل با بهره‌برداری ۱۳۳ شبکه آبیاری به گونه مستقیم از آن مستفید می‌گردند. مدیریت آب و افزایش حاصلات زراعتی پیوند مستحکم و مستقیم دارد و آبیاری 56هزارو 843هکتار زمین زراعتی در ۱۴۰۰که تکمیل شده است، فصل تازه‌ای را به روی زراعت کشور می‌گشاید.
تطبیق و بهره‌برداری این پروژه‌ها باعث بلند بردن سطح درآمد دهقانان، ایجاد شغل و افزایش ساحات زراعتی می‌شود. هم چنین افزایش ۲۰تا ۳۰ درصدی حاصلات و کاهش ۲۰تا ۳۰ درصدی ضایعات آب از تاثیرات عمده‌ی دیگر تطبیق و بهره‌برداری از این شبکه‌های آبیاری است. هدف از تطبیق و بهره‌برداری این شبکه‌های آبیاری در۱۰  ولایت کشور، افزایش پایدار حاصلات زراعتی، کاهش فقر، بهبود مصونیت غذیی، جلوگیری از ضایعات آب، کاهش تاثیرات منفی خشک‌سالی، افزایش صادرات محصولات زراعتی می‌باشد.
 در ولایت تخار هفت شبکه آبیاری، ۱۰۰۵هکتار زمین را تحت پوشش آبیاری قرار داده و از آن ۶۶۵فامیل مستفید می‌شوند. در ولایت کندز ۱۰۳ شبکه آبیاری به بهره‌برداری رسید و ۲۷هزار و ۵۲۲ هکتار زمین را آبیاری می‌‌کند و ۲۸هزارو ۷۵۷فامیل از آن مستفید می‌شوند.
‌ در ولایت کابل ۵ شبکه آبیاری به بهره‌برداری رسید و ۱۰۰۱ هکتار زمین را تحت پوشش آبیاری قرار داده و ۳هزار و ۸۶۲ خانواده از آن مستفید می‌شوند.
در ولایت پروان چهار شبکه آبیاری ۵۸۱هکتار زمین را آبیاری می‌‌کند و ۴هزار و ۸۴۰ خانواده از آن بهره‌ می‌گیرند.
در ولایت هرات هفت شبکه آبیاری دوهزار و ۶۳۹ هکتار زمین را تحت پوشش آبیاری قرار می‌دهد و از آن ۱۰۸۰ خانواده بهره می‌گیرند.
در ولایت ننگرهار ۵ شبکه آبیاری ۶۰۹هکتار زمین را آبیاری کرده و یک‌هزار و هشت‌صد خانواده را مستفید می‌سازد.
در ولایت بلخ دو شبکه آبیاری ۷۵۷ هکتار زمین را آبیاری کرده و ۶۶۰ خانواده را مستفید می‌سازد.
در ولایت لوگر دو شبکه آبیاری ۴۹۵ هکتار زمین را آبیاری می‌کند و از آن هفت‌صد خانواده مستفید می‌شوند.
بهره‌برداری دو شبکه آبیاری در بغلان، ۲۷۲ هکتار زمین را تحت پوشش آبیاری قرار داده و یک‌هزار و ۵۹۷ خانواده بهره‌ می‌گیرند.
در ولایت بادغیس یک شبکه آبیاری ۲۱۰210 هکتار زمین را آبیاری می‌کند و ۱۳۲۰ خانواده مستفید می‌شوند.
با بهره‌برداری ۱۳۳ شبکه آبیاری در این ولایات، انتظار می‌رود میزان ضایعات آب تا سی درصد کاهش و میزان حاصلات نیز به مقیاس افزایش یابد.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸ - ۱۵:۵۴
Background image

دیدار معین زراعت و مالداری با مسوول برنامه‌های بشردوستانه کمیته ناروی در افغانستان

۲۸ حمل ۱۴۰۳  هـ.ش
مولوی صدراعظم عثمانی، معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با ذبیح الله رحمتی مسوول برنامه‌های بشردوستانه کمیته ناروی برای افغانستان دیدار و روی ایجاد. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸ - ۱۵:۴۷
Background image

معین زراعت و مالداری با رییس بنیاد "روپانی" دیدار کرد

۲۸ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
مولوی صدراعظم عثمانی، معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در دفتر کارش با محبت علی رییس بنیاد "روپانی" و شماری از مسوولین این بنیاد دیدار و پیرامون. . .

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸ - ۱۵:۲
Background image

با گرفتن غرفه در نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی محصولات خود را به فروش برسانید

جشن دهقان و سی‌ومین نمایشگاه محصولات زراعتی از سوی وزارت زراعت برای چهار روز با شعار "زمینه سازی بنیادی برای زراعت زمین ساز خودکفایی افغانستان" از تاریخ دوازدهم الی پانزدهم ثور سال ۱۴۰۳. . .

BACK TO NEWS