یکی از فواید، ساخت ذخیره‌گاه‌ها توسط مدیریت محصولات زراعتی؛ بهای کچالو مناسب و کیفیتش بهتر شده است

mail-admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۹/۳۰ - ۱۵:۳۱
یکی از فواید، ساخت ذخیره‌گاه‌ها توسط مدیریت محصولات زراعتی؛ بهای کچالو مناسب و کیفیتش بهتر شده است


هفته‌نامه‌ی دهقان / شجاع‌الحق نوری
کچالو در کشور مصرف‌کننده‌گان زیادی دارد و از این محصول زراعتی، در هر فصل به ویژه در فصل سرما بیش‌تر استفاده می‌شود.
کچالو دارای فواید زیادی است و از همه بیش‌تر نشایسته‌ و پروتین دارد. از همین خاطر وجود انسان در زمستان نیاز بیش‌تر به آن‌ دارد.
نتیجه‌ی تلاش‌های وزارت زراعت و دهقانان سبب شده که سالانه از مزارع کچالو ۹۲۱ هزار تُن حاصل برداشته شود. نظر به پیش‌بینی‌ها این رقم امسال افزایش خواهد داشت. در این فصل بازار کچالو در کابل بیش‌تر از هر وقت دیگر گرم و قیمت آن نیز نسبت به سال گذشته مناسب‌تر است. فروشنده‌گان کچالو می‌گویند که در کیفیت و قیمت کچالو نسبت به‌ سال‌های گذشته تغییرات مثبت آمده‌ است و از همین رو مشتریان‌شان زیاد شده و روزانه ده‌ها سیر کچالو را می‌فروشند. هم‌چنان فروشنده‌گان کچالو و دهقانان می‌گویند اعمار سردخانه‌های کچالو سبب شده تا در قیمت کچالو امسال افزایش رونما شود.
جعفر از باشنده‌های ولسوالی بهسود میدان‌وردک است که در جاده دشت برچی- کوته‌ی سنگی موتر پر از کچالو را آورده و می‌فروشد. او می‌گوید سه سال است که مصروف خرید و فروش کچالو می‌باشد. جعفر گفت: «وضعیت کاروبار کچالو خوب است. نسبت به سال‌های گشته در قیمت، کیفیت و فروش کچالو بهبود آمده، سابق در همین فصل هر سیر کچالو را ۸۰ افغانی خرید می‌کردیم و ۱۰۰ افغانی می‌فروختیم، اما امسال ۱۲۰ افغانی خرید می‌کنیم و تا ۱۴۰ افغانی می‌فروشیم. سابق کچالو وزنش کم و اندازه‌اش خورد می‌بود، حالا در وزن و اندازه‌اش هم بهبود آمده و کلان و زیاد شده است.»
جعفر خودش نیز در تولید کچالو نقش دارد و می‌گوید که امسال سه جریب زمین را کچالو کشت کرده بود. او می‌افزاید که در نتیجه‌ی یادگیری روش‌های نوین زراعتی و تلاش‌هایش حالا حاصلات بیش‌تری می‌گیرد. جعفر گفت: «روزانه ۱۰ تا ۱۵ بوجی کچالو می‌فروشم. کچالوی بامیان نسبت به کچالوی دیگر ولایات بهتر است، خرید و فروش کچالوی ولایات غزنی، میدان‌وردک و بامیان کار من است.»
هم‌چنین یک‌ تن دیگر از فروشنده‌گان کچالو در نزدیکی‌های شفاخانه محمدعلی جناح در شهر کابل نیز، از بهبود در کیفیت و قیمت کچالو برای هفته‌نامه دهقان روایت می‌کند. او کچالویی را خریده که تا هفت کیلو وزن داشته ‌است. سلیمان احمدی از باشنده‌‌گان میدان‌وردک که ده‌ها بوجی کچالو برای فروش در موترش دارد، می‌گوید: «کچالو را از میدان‌وردک خریدیم، فعلاً هر سیر آن را ۱۴۰ افغانی فروش می‌کنیم. شکر خدا از کار خود راضی هستم، سابق قیمت‌ها متفاوت و در حال تغییر بود، حالا قیمت یک‌سان و در حال کنترل است.»
به گفته‌ی آقای احمدی، ذخیره‌خانه‌های کچالو که تازه از طرف وزارت زراعت برای مردم ساخته شده نیز در قیمت کچالو تاثیر داشته‌ است. او گفت: «شخص خودم ۲۵۰ بوجی کچالو در سردخانه نگهداری کردم، وقتی قیمت بهتر شد، آورده می‌فروشم. پارسال سردخانه نداشتیم، در همین وقت ۹۰ افغانی هر سیر کچالو را می‌فروختیم. بعدها قیمت‌ها حتا تا ۲۰۰ افغانی هم رسید. ما از دولت می‌خواهیم که واردات کچالوی ایرانی و پاکستانی را متوقف کند تا کنترل بازار در دست مردم خودمان قرار بگیرد. هم‌چنان می‌خواهیم که ساخت سردخانه‌ها زیاد شود.»
سلیمان احمدی روزانه ۲۰ تا ۳۰ بوجی کچالو می‌فروشد و در این خرید و فروش، ۱۵ تن دیگر نیز با او همکار اند.
سال گذشته در سراسر کشور بیش از ۵۷ هزار هکتار زمین کچالو کشت شده بود. آمار ریاست احصاییه وزارت زراعت نشان می‌دهد که ولایت‌های بامیان، فاریاب، بغلان، تخار، بدخشان، هرات، کابل، پروان، لوگر، میدان‌وردک، پکتیا و غزنی عمده‌ترین تولیدکننده‌گان کچالو در سطح کشور هستند. بامیان بیش‌ترین و بهترین کچالوی افغانستان را تولید می‌کند و خریدار آن نیز در بازار بیش‌تر است.

تازه ترین اخبار

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰ - ۱۵:۴۹
Background image

جلسه بررسی آماده ‌گی‌ها برای برگزاری نمایشگاه محصولات زراعتی برگزار شد

۱۰ ثور ۱۴۰۳  هـ.ش
جلسه بررسی آماده‌گی‌‌ها برای برگزاری میله دهقان و  نمایشگاه  بهاری محصولات زراعتی سال ۱۴۰۳ تحت رهبری مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت برگزار شد. 
. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰ - ۱۵:۴۸
Background image

نظارت از جریان آماده‌گی‌های جهت برگزاری میله دهقان و نمایشگاه محصولات زراعتی

۱۰ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از جریان آمادگی‌های  جهت برگزاری نمایشگاه محصولات زراعتی در  بادام‌باغ کابل و میله دهقان. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰ - ۹:۳۳
Background image

تاکید معین زراعت و مالداری به فراهم سازی کشت بدیل برای دهقانان 

۱۰ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
مولوی صدراعظم عثمانی، معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در دیدار با مسوولان دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد "یو ان او دی سی"  از به. . .

BACK TO NEWS