کار ساخت کشمش‌خانه‌ها در کاپیسا تا دو ماه دیگر به پایان می‌رسد

mail-admin
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۶/۴ - ۱۳:۳۶
کار ساخت کشمش‌خانه‌ها در کاپیسا تا دو ماه دیگر به پایان می‌رسد
 
۴سنبله ۱۳۹۹
کار ساخت صد کشمش‌خانه در ولایت کاپیسا، قرار است تا دو ماه دیگر به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
کار ساخت این کشمش‌خانه‌ها به منظور تبدیل کردن انگور به کشمش، از طریق برنامه مدیریت محصولات زراعتی مربوط به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری آغاز شده است. ولایت کاپیسا سالانه حدود ۲۹هزار متریک تُن انگور تولید می‌کند.
ذبیح‌الله پیام کارمند ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کاپیسا در این باره گفت: «از مجموع ۱۰۰ کشمش‌خانه‌، ۷۷ کشمش‌خانه آن در مرکز این ولایت ساخته می‌شود و دو ماه دیگر کار آن تکمیل ‌می‌شود. این کشمش‌خانه‌ها به منظور جلوگیری از فاسد انگور ساخته می‌شود.»
با این حال، تاک‌داران از راه‌اندازی پروژه‌های ساخت کشمش‌خانه‌ها در کاپیسا ابراز خرسندی می‌گویند که در گذشته جای مناسبی برای تبدیل کردن انگور به کشمش نداشتند.
عصمت‌الله یک‌تن از باغداران قریه «کره‌تاز» که برایش یک کشمش‌خانه توسط وزارت زراعت ساخته می‌شود، گفت: «۳۰ روز شد که کار این سایه‌گی خانه را شروع کردیم. در سال‌های قبل وقتی انگور ما می‌رسد راه‌های افغانستان بند می‌شد، سابق برای تبدیل نمودن انگور به کشمش، جای مناسب نداشتیم، چند سال انتظار کشیدیم تا این پروژه برای ما آمد، خودم حدود دوهزار تاک انگور دارم. در سال‌های اخیر وقت چیدن انگور پاکستان اجازه صادر شدن انگور افغانستان را نمی‌داد، جای مناسب هم برای کشمش ساختن نداشتیم، یا فاسد می‌شد یا به قیمت پایین فروش می‌شد.»
این پروژه‌ها برای صدها تن از باشنده‌گان کاپیسا زمینه کار نیز مساعد کرده است. محمد‌نبی نجاری است که در یکی از پروژه‌های مربوط به ساخت کشمش‌خانه‌ها مصروف است. او گفت: «قالب بندی می‌کنیم، روزانه ۶۰۰ افغانی می‌گیرم، پروژه خوبی است، هم برای مردم زمینه کار را مساعد ساخته و هم برای مردم سهولت ایجاد کرده تا حاصل‌شان را به قیمت مناسب فروش کنند.»
قادر دیگر باشنده کاپیسا است در این پروژه کار می‌کند. او گفت: «کاری‌گر هستم سیم‌تابی، خشت کاری، قالب‌بندی و دیوار بندی می‌کنیم، روزانه ۳۰۰ افغانی می‌گیرم، ۱۵ روز شد که در این‌جا مصروف هستم. ۱۰ نفر همراهم کار می‌کنند.»
در همین حال، محمدقاسم رییس شورای غونجیا در مرکز کاپیسا می‌گوید: «ساخت این کشمش‌خانه‌ها ۲۰درصد در زندگی مردم تغییر می‌آورد، استقبال مردم از اعمار این کشمش‌خانه‌ها بی‌پیشینه می‌باشد، از خداوند می‌خواهیم که برای حکومت بیش‌تر توانایی دهد تا کارهای بیشتر برای مردم بکند.»
کاپیسا در شمال کابل از تولیدکننده‌گان بزرگ انگور می‌باشد. نزدیک به یک هزار هکتار زمین در این ولایت تحت پوشش تاک‌های انگور است و هزاران تن از باشنده‌گان این ولایت در آن مصروف می‌باشند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS