کار ساخت ذخیره‌خانه‌های کچالو در بامیان تا ۸۰ درصد تکمیل شده است

mail-admin
دوشنبه ۱۳۹۹/۵/۲۷ - ۱۵:۱۹
کار ساخت ذخیره‌خانه‌های کچالو در بامیان تا ۸۰ درصد تکمیل شده است
۲۷ اسد ۱۳۹۹، شفیق‌الله نوری، بامیان
مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بامیان می‌گویند که سردخانه‌های کچالو، که در این ولایت از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی ساخته می‌شود، در حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد تکمیل شده است.
عبدالوهاب محمدی رییس ریاست زراعت بامیان می‌گوید: «در مجموع ۲۹۵ ذخیره‌خانه‌ی کچالو در این ولایت ساخته می‌شود که از این شمار ۹۵ ذخیره‌خانه با مدیریت پروژه‌ی ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت «NHLP» و ۲۰۰ ذخیره‌خانه‌ی دیگر از طریق پروژه انکشاف زنجیره‌ی ارزش باغداری «HVCDSP» ساخته می‌شود که از این میان کار پروژه‌هایی که مدیریت تطبیق آن به دوش پروژه‌ی انکشاف زنجیره‌ی ارزش باغداری است، تا حدود ۸۰ درصد تکمیل گردیده و کار پروژه‌هایی که با مدیریت پروژه‌ی ملی باغداری و مالداری پیش می‌رود، بیش‌تر از ۴۰ درصد پیش‌رفت دارد.»
آقای محمدی می‌افزاید: «کار ساخت سردخانه‌های کچالو از ماه سرطان به این‌سو آغاز شده و تا یک ماه دیگر کاملاً تکمیل می‌گردد.»
در همین حال دهقانان ولایت بامیان که برای‌شان ذخیره‌خانه‌ی کچالو ساخته می‌شود، از وزارت زراعت قدردانی و ابراز تشکر می‌کنند.
محمدعزیز یک تن از دهقانان روستای جرزتوغی توپچی مرکز ولایت بامیان می‌گوید: «ما از سابق منتظر ساختن سردخانه‌ها برای کچالوی‌مان بودیم که خوش‌بختانه امسال ریاست زراعت برای ما اطلاع داد که برای شما سردخانه کچالو می‌سازیم و ما هم به ریاست زراعت پیشنهاد کردیم و بعد از بررسی انجنیران و تعیین جای مناسب برای آن، کار ساخت سردخانه برای ما آغاز شد و مطابق به راه‌نمایی‌های انجنیران ریاست زراعت، کارمان را اجرا کردیم.»
این دهقان می‌گوید، «بیش‌ترین درآمد دهقانان بامیان از کشت کچالو است، بناً از وزارت زراعت می‌خواهم که در توزیع تخم‌های اصلاح‌شده و ساختن سردخانه‌های معیاری بیش‌تر، با ما همکاری کند تا سطح زنده‌گی مردم بامیان خوب‌تر شود.»
حمیدالله یک تن دیگر از دهقانان قریه سنگک ولسوالی شیبر بامیان که خوشی از چهره‌اش هویدا بود، گفت: «اگر بدون ذخیره کردن کچالو آن را به ۵۰ افغانی بفروشیم، بدون شک که بعد از ذخیره شدن کچالو آن را ۱۰۰ افغانی می‌فروشیم، یعنی هیچ تفاوتی اگر نیاید پس از ساختن ذخیره‌خانه‌ها در عاید ما ۵۰ درصد افزایش می‌آید.»
محمدامین آرمان کارمند پروژه انکشاف زنجیره‌ی ارزش باغداری وزارت زراعت یا «HVCDSP» می‌گوید که هر کدام این ذخیره‌خانه‌های کچالو به مساحت ۹.۵ در ۳.۵ متر ساخته می‌شود که ظرفیت این ذخیره‌خانه‌ها در حدود ۱۸ تا ۲۴ تن می‌باشد.
رییس زراعت بامیان ساخت این ذخیره‌خانه‌ها را با اهمیت می‌داند و می‌گوید: «اولین تاثیر ساختن این ذخیره‌خانه‌ها، اشتغال‌زایی است و دوم چون در فصل برداشت حاصل، قیمت فروش بسیار پایین می‌باشد، بناً پس از ذخیره‌کردن کچالو، می‌توانند به قیمت بسیار مناسب آن را بفروشند که در رشد اقتصاد دهقانان بسیار مفید است.»
بر اساس آمار ریاست زراعت بامیان در ولایت بامیان در حدود ۳۵۰ الی ۳۸۰ هزار متریک تن کچالو تولید می‌گردد که با ساختن این ذخیره‌خانه‌ها از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی و ذخیره‌خانه‌های قبلی، در حدود ۲۵ درصد از کچالوی بامیان ذخیره می‌شود.

تازه ترین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۶:۱۷
Background image

ورکشاپ پلان‌گذاری نباتات تابستانی زون مرکزی دایر گردید

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست عمومی تحقیقات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به‌ همکاری دفتر سازمان خوراک و غذا سازمان ملل، ورکشاپ پلانگذاری نباتات تابستانی زون مرکزی را برگزار نمود.
مولوی صدراعظم. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۲:۳۹
Background image

تاکید معین مالی و اداری بر فعال سازی فابریکه لبینات ریشخور

۵ ثور ۱۴۰۳ هـ.ش
ملا آغاجان آخوند «حاجی سالم» معین مالی و اداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از فابریکه پروسس لبنیات واقع در ساحه ریشخور ولایت کابل بازدید و تاکید بر فعال سازی آن کرد.
م. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ - ۱۱:۴۶
Background image

نظارت از جریان کار اعمار چکدم  در قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب

کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب از جریان پیشرفت کار پروژه آبیاری اعمار چکدم قریه ماتو سینی ولسوالی قیصار با حضور نماینده‌گان مقام ولایت، ریاست‌های شهرسازی و اقتصاد. . .

BACK TO NEWS