ورکشاپ آگاهی‌دهی مقاومت میکروبی در ریاست صحت حیوانی برگزار شد

user-admin
چهارشنبه ۱۴۰۱/۵/۲۶ - ۱۶:۳۵
ورکشاپ آگاهی‌دهی مقاومت میکروبی در ریاست صحت حیوانی برگزار شد

 

۲۶ اسد ۱۴۰۱ هـ.ش
ریاست عمومی صحت حیوانی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در هماهنگی به سازمان صحی جهان و پوهنتون کابل ورکشاپ آگاهی‌دهی مقاومت میکروبی  را دایر نمود.
در این برنامه شماری از داکتران وترنر، فارم‌داران مرغ، گاو، ماهی و مالکین شرکت پروسیس کننده لبنیات اشتراک کرده و مدت دو روز ادامه خواهد داشت.
مفتی ذاکرالله رییس عمومی صحت حیوانی وزارت زراعت در این باره گفت:« برنامه آگاهی‌دهی مقاومت میکروبی به‌مدت دو روز راه اندازی شده است و برای فارم‌داران، مالکین شرکت‌ها لبنی و داکتران وترنر خیلی مفید است".
مفتی ذاکرالله افزود: " تجویز و مصرف غیر منطقی داروها،  کمبود دسترسی به آب تمیز و بهداشتی چه برای انسان‌ها و چه برای حیوانات و استفاده غیر منطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها از عواملی است که منجر به بروز افزایش مقاومت میکروبی می‌شود".
در همین حال داکتر شیرشاه سادات رییس دانشکده وترنری پوهنتون کابل ضمن تاکید روابط گسترده پوهنتون کابل با وزارت زراعت گفت: پوهنتون کابل یگانه مرجع اکادمیک کشور بوده است این برنامه آگاهی‌دهی خیلی با ارزش است برای همه".
وی علاوه کرد: استفاده نامناسب و بیش از حد از داروهای آنتی میکروبی در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان نخستین علت بروز مقاومت میکروبی می‌باشد، وقتي باكتري در معرض آنتي بيوتيك قرار مي‌گيرد، امكان بروز جهش در آن وجود دارد يعني تغيير در اطلاعات ژنتيكي باكتري، توانايي مقاومت به دارو  را به باكتري مي‌دهد.
مقاومت ضد میکروبی (AMR یا AR)  زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها مکانیسم هایی را در خودشان به‌وجود می‌آورند که از آن‌ها در برابر اثرات داروهای ضد میکروبی محافظت می‌کند، همه صنف‌های می‌کروبی می‌توانند مقاومت ایجاد کنند، امروزه مقاومت دارویی، به دلیل استفاده از داروهای ضد میکروبی در انسان و سایر حیوانات رو به افزایش است.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۴۰
Background image

برنامه آگاهی‌دهی راجع به اهمیت علفچرها در ولسوالی قادس ولایت بادغیس دایر شد 

برنامه آموزشی پيرامون اهمیت و استفاده درست ازعلفچرهای عامه برای مالداران ولسوالی قادس ولایت بادغیس از سوی کارمندان ریاست زراعت آن ولایت دایر گردید.
آمریت منابع طبیعی ریاست زراعت، آبیاری. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۳۳
Background image

نشست مشورتی مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با اعضای کمیته هالند برای افغانستان 

نشست مشورتی با اشتراک مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس، مدیریت های خدمات زراعتی و مالداری ولسوالی‌ها، و مسئولان کميته هالند و ده‌ها تن از مالداران در فارم شگوفان. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۹:۲۹
Background image

کمپاین مبارزه با ملخ‌ها در ولسوالی رباط سنگی هرات آغاز شد

مسئولان در ولسوالی رباط سنگی هرات ‌می‌گویند از دو روز به این‌سو ملخ‌ها به کشت و زارهای زراعتی دهقانان این ولسوالی هجوم آورده اند و  کمپاین نا بودی آن‌ها آغاز شده تا از ضرر رساندن به کشت. . .

BACK TO NEWS