مسلخ بزرگ و معیاری شکردره کابل به بهره‌برداری رسید

mail-admin
شنبه ۱۴۰۰/۳/۱۵ - ۱۵:۳۵
مسلخ بزرگ و معیاری شکردره کابل به بهره‌برداری رسید

۱۵ جوزا ۱۴۰۰
شیرشاه ‌امیری، معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در حضور‌داشت عبدالرحیم زیرک، معین مالی و اداری ولایت کابل، شماری از رییسان سکتور زراعت، ولسوالان ولسوالی‌های کوهدامن، تعدادی از نماینده‌گان مردم کابل، بزرگان و باشنده‌گان شمال کابل مسلخ بزرگ و معیاری شکردره را افتتاح کرد.
معین زراعت و مالداری وزارت زراعت هدف از ساخت این مسلخ را به اشتراک‌کننده‌گان تشریح کرد. در این مراسم، اشتراک‌کننده‌گان نیز در این مورد پیشنهادات‌شان را مطرح کردند.
آقای امیری گفت: «این مسلخ از شمار پنج مسلخ بزرگ کشور است که در چهار زون با هزینه ۳۰ میلیون دالر تمویل بانک انکشاف آسیایی ساخته‌ شده است. سهم هزینه‌ای که در مسلخ شکر‌دره مصرف شده، شش میلیون دالر است. هدف از ساخت این مسلخ‌ها، تهیه گوشت صحی و باکیفیت برای مردم می‌باشد.»
معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افزود که این مسلخ‌ها معیاری بوده و حیوانات به‌صورت اساسی در آن ذبح و گوشت آن پروسس و به مدت طولانی نگهداری می‌شود: «این مسلخ مجهز با تمام امکانات بوده که گوشت حلال و به دور از امراض در آن تهیه می‌شود، هم‌چنان زمینه مصروفیت را برای صدها تن به‌صورت دایمی مساعد می‌کند.»
او هم‌چنان از مصمم بودن وزارت زراعت در تطبیق پروژه‌های زراعتی و مالداری خبر داده و از ظرفیت کلان مالداری سخن گفت: «حدود سه میلیارد دالر در بخش مالداری ظرفیت داریم. فعالیت‌های خوبی در بخش القاح مصنوعی، تداوی حیوانات و پیش‌رفت در بخش مرغداری صورت گرفته و برای آینده‌ هم پلان‌های مشخصی در همین عرصه‌ها و ایجاد فارم‌های حیوانات گوشتی داریم که عملی کنیم.»
وی هم‌چنان از اختصاص ۷۰ میلیون افغانی برای کوچی‌ها نیز سخن گفت؛ این‌که امسال این پول مصرف می‌شود تا پیش‌رفت‌هایی در عرصه افزایش تولید لبنیات و افزایش مواشی صورت گیرد.
عبدالرحیم زیرک، معین مالی و اداری ولایت کابل، نیز پیرامون این موضوع صحبت کرد. او در قسمتی از صحبت‌هایش گفت: «این پروژه به باشنده‌های کوهدامن مبارک باشد. در آن حیوانات به‌صورت اسلامی ذبح می‌شود و فرصت‌های کاری نیز برای شما مردم فراهم می‌شود. از قصابان هم می‌خواهیم که از این مسلخ استفاده و حفاظت درست کرده و حیوانات را در آن ذبح کنند. در تلاش افزایش پروژه‌های دیگر نیز هستیم.»
اشتراک‌کننده‌گان هم از افتتاح این پروژه استقبال کرده و خواستار توجه بیش‌تر مردم کوهدامن‌زمین به آن شدند.
گوهر‌خان بابر، ولسوال شکردره، نیز در مراسم افتتاح صحبت کرده و مواردی را تذکر داد. وی گفت: «این چندمین پروژه است که در این ماه افتتاح می‌کنیم. بند شاه و عروس نیز در همین ولسوالی موقعیت دارد، شهرک مهاجرین نیز در همین‌جا‌ست که در روزهای گذشته افتتاح کردیم. با استفاده از این پروژه، مشکلات دهقانان شمال کابل حل می‌شود.»
جنرال صفی‌الله، عضو شورای مردمی کوهدامن، نیز صحبت‌هایی داشت. او گفت: «ولسوالی‌های کوهدامن زراعتی است، همه مردم از این پروژه مستفید شده‌اند. در زمان مقاومت و جهاد زیاد متضرر شدیم، آرزو داریم که بیش‌تر به این جغرافیا توجه شود و پروژه‌های دیگر نیز افتتاح شود.»
حاجی جان‌آغا، رییس شورای مردمی قریه کجکن، هم از شمار سخنران‌ها بود. او گفت: «آرزو داریم در بخش بازار‌یابی و جلوگیری از مصاب شدن حیوانات و سبزیجات نیز توجه صورت گیرد و دوای باکیفیت وارد کشور گردد تا سبزیجات و میوه‌جات باکیفیت تولید کنیم.»
در پاسخ به صحبت‌های آن‌ها، معین زراعت و مالداری وزارت زراعت گفت: «از این‌که مشکلات را تذکر دادید، سپاس‌گزارم. چون وقتی خواست مردم مطرح نباشد، مسوولان هم متوجه نمی‌شوند. حال که تذکر دادید، حتماً کاری می‌کنیم. سال گذشته حدود 12 هزار ذخیره‌گاه محصولات جور شده. 1200 کلینیک صحی در سراسر کشور خدمات حیوانی عرضه می‌کنند. در بخش دوای باکیفیت نیز توجه می‌کنیم.»
او هم‌چنان با اشاره به پروژه‌های امسال ولایت کابل افزود: «امسال در تمام ولسوالی‌های کابل ۵۳ پروژه به هزینه 394 میلیون افغانی داریم که تطبیق می‌شود. ولسوالی‌های کوهدامن نیز شامل آن است. در روزهای آینده مرکز جمع‌آوری شیر شکردره را افتتاح می‌کنیم که یک گام مثبت است.»
گفتنی است که وزارت زراعت، مالداری و آبیاری پنج مسلخ بزرگ را در چهار ولایت ساخته است که از این میان دو مسلخ در ولایت کابل قرار دارد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۵
Background image

۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی برای دهاقین در ولایت مرکز بامیان توزیع شد

موسسه خدمات اجتماعی و اقتصادی زنان طی مراسمی با حضور داشت مسوولان محلی ولایت بامیان، مسئولین موسسه تمویل کننده و تطبیق کننده، دهاقین و رسانه‌ها به تعداد ۲۴ عراده تراکتور کوچک دستی را. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۳۷
Background image

آموزش دهی دهقانان و مالداران در مورد حفظ مصوونیت مواشی و مزارع از حوادث طبیعی در ولایت بلخ

مدیریت خدمات زراعتی ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ برای ده‌ها تن از مالداران و دهقانان منطقه زادیان مهاجر برنامه آگاهی دهی را در مورد مصوون ماندن زمین‌های زراعتی و مواشی مردم راه‌اندازی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۲۳
Background image

برای ۳۰ دهقان در ولایت دایکندی تخم سبزیجات، کود کمیاوی و وسایل زراعتی توزیع گردید

برای تعداد ۳۰ نفر دهقان تحت چتر ۱۰ شورای انکشافی مرکز ولایت دایکندی از طرف دفتر کمیته ناروی برای افغانستان تخم سبزیجات، کود کمیاوی و وسایل زراعتی توزیع گردید. 
این کمک‌ها تحت عنوان. . .

BACK TO NEWS