سالانه ۱۵۰ تُن گوشت ماهی در بلخ تولید می‌شود

mail-admin
سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۱۶:۴۶
سالانه ۱۵۰ تُن گوشت ماهی در بلخ تولید می‌شود

گزارش: شجاع الحق نوری
ماهی‌پروری در بلخ یکی از صنعت‌های پردرآمد است. در حدود ۸۰ فارم ماهی‌پروری در بلخ فعالیت دارند. در این فارم‌ها سالانه در حدود ۱۵۰ متریک تُن گوشت تولید ماهی تولید می‌شود. این مقدار، کم‌تر از ۱۰ درصد گوشت مورد نیاز مارکیت را فراهم می‌کند.
این فارم‌های ماهی‌پروری از سوی ریاست زراعت بلخ و سکتور خصوصی در سال‌های اخیر ساخته شده است.
محمد‌سالم‌ ساعی رییس زراعت ولایت بلخ، می‌گوید که حوض‌های ماهی‌پروری این ولایت بیش‌تر در ولسوالی‌های شورتپه، کلدار، شولگر، نهرشاهی، بلخ، دهدادی و خلم موقعیت دارند. او گفت: «در ولایت بلخ یک فارم هیچری (فارم تولید جوجه‌ماهی) ماهی در ولسوالی بلخ فعالیت می‌کند و ظرفیت تولید سالانه آن به یک‌ونیم میلیون جوجه ‌ماهی می‌رسد. این ریاست پلان ‌دارد در سال ۱۴۰۰ دو مرکز تولید جوجه‌ماهی دیگر را نیز بسازد.»
گوشت ماهی مورد نیاز باشنده‌گان بلخ کم‌تر از ۱۰ درصد از حوض‌های ماهی‌پروری تهیه می‌شود. یک مقدار بیش‌تر از صید ماهی در امتداد دریای ولسوالی‌های هم‌جوار با دریای آمو مربوط به ولایات کندز، بلخ و جوزجان فراهم می‌شود.
از سوی دیگر، بیش‌تر ماهی مصرفی به شکل وارداتی از خارج کشور به خصوص از اوزبیکستان و پاکستان وارد می‌شود. از این دو کشور ماهی لقه، زغاره و شیر ماهی وارد می‌گردد.
رییس زراعت بلخ می‌افزاید با آن‌که ولایت بلخ دریای آمو را دارد، در ولسوالی‌های شورتپه و کلدار نیز از ظرفیت بلند در راستای انکشاف صنعت ماهی‌پروری برخوردار می‌باشند، اما تا کنون سکتور خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرده است.
محمدسالم ساعی از تاجران و سرمایه‌داران خواست در این قسمت سرمایه‌گذاری کنند تا از یک‌سو ماهی خوش‌کیفیت تولید شود و از جانب دیگر برای شهروندان زمینه کار مساعد گردد.
با انکشاف صنعت ماهی‌پروری برعلاوه گردش سرمایه داخلی، برای صدها تن کار دایمی مساعد شده و دست‌رسی مردم به گوشت ماهی نیز سهل می‌گردد. آقای ساعی تاکید می‌کند ریاست زراعت بلخ در نظر دارد تا در سال ۱۴۰۰ یک مرکز هیچری برای تولید جوجه‌ماهی را در ولسوالی دهدادی و یک مرکز تولیدی ماهی را در ولسوالی کلدار از بودجه انکشافی به منظور ترویج و گسترش بیش‌تر صنعت ماهی‌پروری بسازد.
قیمت‌ترین گوشت ماهی، گوشت ماهی لقه است که هر کیلوی آن بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ افغانی خرید و فروش می‌شود.  تغاره ماهی ۴۰۰ افغانی و زغاره ماهی و شیرماهی ۲۵۰ تا ۳۲۰ افغانی در بازار بلخ فروش می‌شود.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS