ساخت ۲۱ کانال آبیاری در هرات توسط وزارت زراعت

mail-admin
دوشنبه ۱۴۰۰/۳/۲۴ - ۹:۳۸
ساخت 21 کانال آبیاری در هرات توسط وزارت زراعت

۲۴جوزای ۱۴۰۰
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، از طریق برنامه حمایت از اولویت ملی دوم، SNaPP2، و پروژه زراعت و مالداری به اشتراک مردم ۱۵‌CLAP کانال آبیاری را در هرات به بهره‌برداری سپرده و کار اعمار 6 کانال دیگر را آغاز کرده است.
عبدالله رحیمی کارمند فنی پروژه زراعت و مالداری به اشتراک مردم در هرات، می‌گوید: «برنامه حمایت از اولویت ملی دوم و پروژه زراعت و مالداری به اشتراک مردم از سال 2017 به این طرف به تعداد 21 پروژه آبیاری را تحت پوشش قرار داده است.»
آقای عبدالله گفت که با ساخت این کانال‌ها زمینه آبیاری هشت‌هزار و 167هکتار زمین زراعتی مساعد گردیده و  ۱۱هزار و ۳۶۴  فامیل از آن مستفید می‌شوند.
هزینه مجموعی ساخت این کانال‌ها به 255 میلیون و 786هزار و 526 افغانی می‌رسد و این پول از طرف صندوق بین‌المللی برای انکشاف زراعت ،IFAD، تمویل می‌گردد.
 با ساخت این کانال‌ها محصولات زراعتی در این ولایت افزایش یافته و از 40 درصد ضایعات آب جلوگیری صورت می‌گیرد.
این کانال‌ها در ولسوالی‌های زنده‌جان، گذره، انجیل، غوریان و کرخ ساخته شده است. تطبیق این پروژه‌ها زمینه کار را نیز برای صدها تن در این ولایت مساعد ساخته است.
در همین‌حال، دهقانان هرات رشد سکتور زراعت کشور را وابسته به آب خوانده می‌گویند که اگر آب بیشتر باشد فعالیت‌های زراعتی آنان گسترش یافته و تولیدات آنان افزایش می‌یابد.
محمداحسان یکی از مستفید شونده‌گان کانال آبیاری چالستان ولسوالی کرخ می‌گوید: «ما از ساخت این کانال خیلی راضی هستیم با ساخت این کانال از ضایعات آب جلوگیری شده و80 درصد کشاورزی ما بلند رفته است.»
 محمدنعیم یک دهقان دیگر که زمین‌هایش از طریق این کانال آبیاری می‌شود، نیز می‌گوید: «کانال‌های ساخته شده سبب شده است تا تولیدات ما به صورت چشم‌گیری افزایش یابد.»
محمدقاسم رییس انجمن کانال چالستان می‌گوید که این کانال به طول 3800 متر پخته‌کاری شده و 13 قریه از آن بهره می‌‌گیرند. او گفت:‌«با ساخت این کانال ما چندین آسیای آبی و داینموهای برقی داریم که مردم محل از آن استفاده می‌کنند.»
قرار است تا پایان سال جاری خورشیدی،  6 کانال دیگر نیز که کار آن جریان دارد، ساخته و به بهره‌برداری سپرده شود.
کانال قریه طلاس ولسوالی گذره یکی از پروژه‌های تحت کار است که از طرف برنامه حمایت از اولویت ملی دوم،  SNaPP2، تمویل می‌گردد.
طول این کانال 6 کیلومتر است و با ساخت آن 390 هکتار زمین تحت پوشش آبیاری قرار گرفته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم 500 فامیل از آن مستفید می‌شوند.
یارمحمد یکی از باشنده‌گان این ولسوالی می‌گوید: «از وزارت زراعت و پروژه همکار به‌خاطر اعمار این کانال خرسندیم، ساخت این کانال‌ها در رشد کشت و کار ما دهقانان موثر و مفید واقع خواهد شد.»
برنامه حمایت از اولویت ملی دوم و پروژه زراعت و مالداری به اشتراک مردم، از برنامه‌های ملی دولت افغانستان بوده که توسط صندوق بین‌المللی حمایت از زراعت ،IFAD، تمویل می‌گردد.
این برنامه‌ها در هرات به هدف انکشاف سکتور خصوصی، ترویج زراعت و مالداری، انکشاف زیربناها، از بین بردن فقر، بهبود مصونیت غذایی و رشد ظرفیت خانم‌های روستانشین در هشت ولسوالی این ولایت فعالیت دارد.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۸
Background image

آموزشی دهی  و توزیع ۶۴۰ بوری شکر برای ۱۵۰ نفر از اعضای اتحادیه زنبورداران ولایت بدخشان

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان در همکاری پروژه زنجيره ارزش محصولات زراعتی افغانستان برای ۱۵۰ نفراعضای اتحادیه زنبورداران ضمن تدویر برنامه آموزشی یک روزه. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۷
Background image

نشست مسوولان ریاست زراعت ولایت بادغیس با مسوولان موسسه ناروی در زون غرب

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
 مولوی آخندزاده ملاعبدالحی منیر رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بادغیس با رئیس موسسه ناروی در زون غرب ملاقات کرد.
 در ابتدا رئیس زراعت وضعیت زراعتی و مالداری را در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۳:۶
Background image

از وارد شدن ۹۷۰۰ کیلو خرمای بی‌کیفیت در ولایت فراه جلوگیری شد

۹ حمل ۱۴۰۳ هـ.ش
کارمندان ریاست حفاظه نباتات و قرنطین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از وارد کردن ۹۷۰۰ کیلوگرام خرمای بی‌کیفیت در بندرشیخ ابونصر فراهی ولایت فراه جلوگیری نمودند.
 قرار بود. . .

BACK TO NEWS