تطبیق طرح «مدیریت تولیدات صادراتی زراعتی در دوره‌ی کرونا» آغاز شد

mail-admin
یکشنبه ۱۳۹۹/۲/۱۴ - ۱۲:۱۱
تطبیق طرح «مدیریت تولیدات صادراتی زراعتی در دوره‌ی کرونا» آغاز شد

تطبیق طرح «مدیریت محصولات زراعتی در دوره‌ی کرونا» آغاز شد

۱۴ ثور ۱۳۹۹

وزارت زراعت،‌ آبیاری و مالداری، در صورت ممنوعیت صادرات محصولات زراعتی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، تطبیق طرحی را آغاز کرده است که بر اساس آن،‌ از فاسد و ضایع شدن حدود ۵۰ درصد محصولات زراعتی، به ویژه محصولاتی که در سال‌های قبل صادر می‌گردید، جلوگیری می‌شود.

حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، با ارایه جزییاتی درباره برنامه‌های وزارت زراعت برای مدیریت محصولات زراعتی در دوره‌‌ی کرونا، گفت که کار اجرای این طرح از فردا آغاز می‌شود و تا اخیر سال مالی به پایان خواهد رسید. آقای غفوری که امروز در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد، افزود: «وزارت زراعت، آبیاری و مالداری برای پاسخ‌گویی به مشکلات ممنوعیت صادرات محصولات زراعتی در پی گسترش ویروس کرونا، تطبیق طرحی را فردا آغاز می‌کند که بر اساس آن از فاسد و ضایع شدن بخش زیادی از تولیدات صادراتی زراعتی جلوگیری صورت می‌گیرد.»

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت ابراز داشت که شیوع ویروس کرونا صادرات، تجارت و ترانزیت را در میان اکثر کشورها با مشکل مواجه ساخته است. به گفته‌ی او، ادامه‌ی وضعیت موجود و نزدیک شدن فصل برداشت میوه‌های عمده‌ی در افغانستان، ممکن است باعث نگرانی شماری از دهقانان و تولیدکننده‌گان محصولات زراعتی شده باشد. آقای غفوری می‌‌گوید که وزارت زراعت برای رفع این نگرانی‌ها و جلوگیری از فاسد شدن و ضایع گردیدن محصولات زراعتی صادراتی، اجرای طرحی را سر از فردا آغاز می‌کند.

به گفته‌ی او، این طرح شامل هفت فعالیت عمده از قبیل امضای قرارداد برای فروش محصولات زراعتی به نهادهای حکومتی، پروسس محصولات اضافی، ساخت فوری چهار هزار و ۹۳۲ کشمش‌خانه هر کدام با ظرفیت ۱۶ متریک تن در ولایاتی که بیش‌ترین انگور را تولید می‌کنند، ساخت ۱۴ هزار و ۶۳۳ ذخیره‌گاه کچالو و پیاز هر کدام با ظرفیت پنج تا ده متریک تن، ساخت ۸۸۴ سردخانه‌‌ی صفر انرژی مدل سارک هر کدام با ظرفیت ۲۵متریک تن برای نگهداری میوه‌های تازه، تهیه‌ی یک‌هزار دستگاه خشک‌کننده میوه و سبزی‌جات و تغییرات در تعرفه‌های محصولات زراعتی می‌شود.

حشمت‌الله غفوری می‌گوید که اجرای این طرح، ۱۳.۷ میلیارد افغانی هزینه می‌برَد و ۱۰ درصد در تامین این هزینه، دهقانان سهم خواهند گرفت. پروژه‌های شامل این طرح توسط شوراهای انکشافی قریه‌ها تطبیق می‌شود.

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت هم‌چنین گفت که طی سال‌های گذشته نزدیک به ۷۹ درصد میوه‌‌های خشک و ۲۱ درصد محصولات زراعتی تازه افغانستان به بیرون صادر می‌شد.

طرح جدید وزارت زراعت برای برون‌رفت از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، تا پایان سال روان مالی تطبیق می‌شود و ولایت‌هایی را تحت پوشش می‌گیرد که بیش‌ترین محصولات شامل طرح را تولید می‌کنند.

مجموعه‌ی بودجه‌ی این طرح، بیش از ۱۳.۷میلیارد افغانی است که تاکنون وزارت مالیه حدود هشت میلیارد آن را در اختیار وزارت زراعت قرار داده است.

در جریان تطبیق این طرح، برای ۱۹۱ هزار و ۶۷۰ تن شغل موقت و با تکمیل تطبیق این طرح، برای ۶۰ هزار و ۳۰۹ نفر کار دایمی ایجاد می‌شود.

تازه ترین اخبار

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۷
Background image

اشتراک موسسات فعال در سکتور زراعت در نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی

نمایشگاه بهاری محصولات زراعتی با شعار «زمینه سازی بنیادی به زراعت زمینه ساز خوکفایی افغانستان» در بادام باغ کابل از ۱۲ الی ۱۵ ثور برگذار می‌شود، که در این نمایشگاه موسسات همکار وزارت. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۴:۱
Background image

ملاقات معین زراعت و مالداری با مسوولان دفتر"تی. ام. آی"

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با محمد حامد امیری مسوول عملیاتی و شماری از مسوولان دیگر دفتر "تی. ام. آی" پیرامون ساخت فارم‌های مالداری گفتگو. . .

جمعه ۱۴۰۳/۲/۷ - ۱۳:۱۷
Background image

معین زراعت و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار کرد

مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با مسوولان "بنیاد آغاخان" دیدار و پیرامون اشتراک در نمایشگاه ملی بادام باغ گفتگو نمود.
مولوی صدراعظم عثمانی در. . .

BACK TO NEWS