آیا پروان در تولید گندم و میوه‌جات حرف اول را خواهد زد؟

mail-admin
شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۵:۴۵
آیا پروان در تولید گندم و میوه‌جات حرف اول را خواهد زد؟

هفته‌نامه‌ی دهقان / مهرداد احمدی
ولایت پروان، در شمال کابل، طی سال‌های شاهد تغییرات چشم‌گیری در عرصه‌ی بهبود فعالیت‌های زراعتی، مالداری و باغداری بوده است. پروان که یکی از ولایت‌های نزدیک به کابل است، در مسیر شاهراه مرکز و شمال قرار دارد. پروان در عرصه‌های مختلف زراعتی از جمله تولید گندم و میوه‌جات‌، رشد چشم‌گیری داشته است. اما، این ولایت می‌تواند در بخش‌های تولید گندم و میوه‌جات در کشور حرف اول را بزند؟
عبدالوهاب خیرزاد رییس زراعت، مالداری و آبیاری ولایت پروان، می‌گوید که میزان حاصلات گندم طی ۱۰ سال اخیر در این ولایت نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته و هم‌چنین باغ‌هایی که قبلاً از آن به شکل سنتی استفاده می‌شد، حالا به تجارتی تبدیل شده‌اند. او گفت: «در سال‌های اخیر در ولایت پروان پنج هزار و ۷۷۱ جریب باغ جدید میوه‌جات از طریق پروژه ملی باغداری و مالداری احداث گردیده و سطح کیفیت و کمیت تولیدات باغداری افزایش یافته است. ساحه کشت و تولید سبزیجات بیش‌تر شده و تولیدات سبزیجات ولایت پروان به مارکیت‌های داخلی به فروش می‌رسد. پیاز و بادنجان رومی ولایت پروان به گونه‌ی وسیع همه ساله به پاکستان صادر می‌گردد. سطح تولیدات فی واحد زمین گندم نسبت به ۱۰ ساله گذشته تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. البته این تغییر به نسبت توزیع و معرفی تخم‌های اصلاح‌شده گندم و ترویج اگروتخنیک‌های زراعتی مناسب از طریق مزرعه‌های  نمایشی و آموزش عملی همه ساله به دهقانان به وجود آمده است. سالانه برای بیش از پنج هزار دهقان تخم‌ گندم تصدیق شده توزیع می‌گردد.»
رییس زراعت پروان هم‌چنین افزود: «ساحه تحت کشت و تولید میوه‌جات و سبزیجات در ولایت پروان افزایش یافته و دهقانان همه ساله این محصولات را به شکل تجارتی کشت و تولید می‌نمایند، سیستم باغداری در ولایت پروان تا اندازه‌ی اصلاح گردیده، کشمش‌خانه‌های عصری در سطح ولایت پروان اعمار گردیده، کیفیت تولید کشمش سبز بهتر شده است، سطح تولید فی واحد زمین گندم افزایش یافته و دهاقین به تخم‌های اصلاح‌شده گندم دسترسی پیدا کرده‌اند، سیستم‌های جدید کشت و تولید محصولات زراعتی ترویج یافته و دهقانان تا اندازه‌ی در رابطه به تکنولوژی‌های جدید زراعتی آگاهی یافته‌اند.»
عبدالوهاب خیرزاد معتقد است که داشتن آب‌وهوای مناسب و قرار گرفتن ولایت پروان در مسیر شاهراه مرکز و شمال و هم‌چنین نزدیکی با کابل نیز، از مزیت‌هایی است که پروان را در راستای انکشاف و بهبود زراعت امیدوار می‌سازد. به گفته‌ی او، نزدیک بودن پروان به پایتخت، نقش عمده‌ی را برای بازاریابی محصولات زراعتی و مالداری این ولایت ایفا می‌کند. آقای خیرزاد تاکید کرد که دهقانان به آسانی و با هزینه‌ی کم می‌توانند تولیدات و محصولات‌شان را به مرکز برسانند. آقای خیرزاد با اشاره به موقعیت ولایت پروان، گفت: «سرک عمومی کابل شمال که مسیر اتصال پایتخت و ولایات شمال کشور می‌باشد، در بازاریابی محصولات زراعتی ولایت پروان نقش قابل ملاحظه‌ی دارد و مقدار زیادی محصولات زراعتی و مالداری ولایت پروان در این مسیر برای مسافرین به قیمت مناسب توسط دهقانان به فروش رسانیده می‌شود. در ضمن ولایت پروان منابع آبی فراوان دارد که شامل دریای غوربند، دریای سالنگ و دریای پنجشیر می‌شود و با اعمار ذخایر آبی می‌توان در رشد و انکشاف زراعت و مالداری و تولید انرژی از این منابع استفاده کرد.»
مالداری نیز یکی از عمده‌ترین بخش‌ها است که طی سال‌های اخیر در ولایت پروان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
عبدالوهاب خیرزاد می‌گوید که سالانه بیش‌تر از یک‌هزار و ۴۰۰ متریک تُن گوشت مرغ از طریق فارم‌های کوچک و بزرگ مرغداری تولید می‌شود و هم‌چنین نسل گاوهای محلی نیز در حال اصلاح است. او گفت: «اصلاح نسل گاوهای محلی یکی از فعالیت‌های عمده بخش مالداری می‌باشد که همه ساله بیش از سه‌هزار گاو محلی تحت پروسه القاح مصنوعی قرار می‌گیرد و مالداران علاقه‌مندی بیش‌تر در این بخش دارند. با تشویق مردم در ایجاد فارم‌های گاوداری سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یافته و درحال توسعه می‌باشد.»
برای بهبود شرایط مالداری، پنج مرکز جمع‌آوری شیر نیز در این ولایت ساخته شده است که هریک از این مراکز، روزانه ظرفیت جمع‌آوری دوهزار لیتر شیر را دارد.
پروان از عمده‌ترین تولید‌کننده‌ی انگور و کشمش در کشور به شمار می‌رود. آن طوری که ریاست زراعت این ولایت می‌گوید، طی سال‌های اخیر ۴۷۴ کشمش‌خانه در این ولایت ساخته شده است. اعمار این کشمش‌خانه‌ها و ساخت باغ‌های انگور به سیستم چیله‌ای، آغاز کار ساخت یک سردخانه یک‌هزار و ۵۰۰ متریک تُنی برای نگهداری میوه‌جات و سبزیجات‌ تازه در این ولایت، ساخت و تجهیز چهار لابراتوار برای کشت انساج نباتی، تست بیماری‌های حیوانی و نباتی، خاک‌شناسی و همین‌طور القاح مصنوعی حیوانات خانگی، ساخت و بازسازی ده‌ها شبکه‌ی آبیاری و دیگر فعالیت‌های گسترده در زمینه‌های مختلف زراعتی، مالداری و آبیاری از عواملی اند که انتظار می‌رود تا پروان در آینده‌ی نزدیک بتواند در زمینه‌های مختلف زراعتی از جمله تولید گندم، سبزیجات و میوه‌جات حرف اول را بزند.

تازه ترین اخبار

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۴:۱۴
Background image

سفر هیئت ریاست منابع بشری وزارت زراعت به ولایت ارزگان

۱ ثور ‍۱۴۰۳ هـ.ش

هیئتی از ریاست منابع وزارت زراعت، آبیاری و مالداری این وزارت به منظور ارزیابی کارمندان ریاست زراعت، آبیاری و مالدرای ولایت ارزگان به آن ولایت سفر کردند.
این هیئت مطابق. . .

شنبه ۱۴۰۳/۲/۱ - ۱۱:۵۴
Background image

کمپاین مجادله علیه ملخ با حضور معین زراعت و مالداری در ولایت کندز افتتاح گردید

 

کمپاین مجادله علیه ملخ  در ولایت کندز با حضور داشت مولوی صدراعظم عثمانی معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ریچارد ترانچارد رئیس سازمان خوراک و زراعت ملل متحد در. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۴۶
Background image

اشتراک وزیر زراعت در مراسم دستاربندی حافظان قرآن کریم در فاریاب

۳۰ حمل ۱۴۰۳ ه‍.ش
مولوی عطاءالله عمری  وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در مراسم لف دستار یازده تن از حافظان قرآن مجید از مدرسه خالد بن ولید در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب اشتراک نمود  و روی. . .

BACK TO NEWS